Locke & Key: Vol 1-6 – Joe Hill och Gabriel Rodríguez

lockeandkeyomslag.jpgKajsas snabba tankar: Hiskelig grafisk romanserie om en olycksdrabbad familj i ett stort, mystiskt hus med en massa nycklar.

Recension: Familjen Locke är i sorg. Pappan i familjen mördades brutalt och nu försöker familjen plocka ihop skärvorna och fortsätta med sina liv i pappans gamla barndomshem. Barnen Tyler, Kinsey och Bode går på upptäcktsfärd i deras nya, stora hus. Då hittar Bode en nyckel som går till en dörr. Stiger man igenom den kommer man ut som en ande. Ens kropp ligger död kvar på andra sidan dörren.

Detta är endast en av många nycklar som finns i huset. Mamma Locke har alkoholproblem så barnen får fritt spelrum. Samtidigt finns det fler som vill komma åt nycklarna. Till vilket pris som helst…

Den här läsupplevelsen är något utöver det vanliga. Storyn är så bra! Man hålls på halster genom alla sex volymerna och jag tycker att alla trådar knyts ihop väldigt bra.

Min favoritkaraktär är Bode. Han tillför mycket av seriens humor som verkligen behövs i allt nattsvarta. Joe Hill är en av mina absoluta favoritförfattare och jag tror faktiskt att jag gillar hans serier mer än hans böcker. Tillsammans med Gabriel Rodríguez illustrationer blir de oslagbara.

Jag valde att inte läsa den här när jag var ensam hemma för den var stundtals ganska obehaglig. Den ger en lite paranoia, som om någon tittar på en utan att man vet om det. Men det är något jag tycker en skräckis ska göra. Själva nycklarna är ett intressant koncept. Varje nyckel gör en viss sak, bra eller dålig beror på hur man använder den.

Jag skulle väldigt gärna vilja läsa mer av Joe Hill och Gabriel Rodríguez. Tror att dessa två herrar kan vara nyckeln till riktigt trevlig läsning!

Rekommenderas för: Alla! Både ovana och vana läsare av grafiska romaner. Bara läs dem…

 

1. Welcome to Lovecraft: 5/5

2. Head Games: 5/5

3. Crown of Shadows: 4,5/5

4. Keys to the Kingdom: 4,5/5

5. Clockworks: 5/5

6. Alpha & Omega: 5/5

8 reaktioner på ”Locke & Key: Vol 1-6 – Joe Hill och Gabriel Rodríguez

Kommentera

