Me and Earl and the Dying Girl – Jesse Andrews

Me, Earl and the Dying GirlKajsas snabba tankar: Humoristisk berättelse där gamla filmer också har en roll.

Recension: Greg har som mål att komma igenom high school utan att förarga någon av de olika grupperna som skolan är uppbyggd av. Men när en av hans vänner från unga år blir sjuk i leukemi måste han kliva ut i strålkastarljuset.

Greg och hans bästa vän Earl beslutar sig för att göra en film till Rachel. Snabbt visar det sig att det kommer att bli den sämsta filmen genom tiderna. Men det är ju tanken som räknas.

Humor är ME AND EARL AND THE DYING GIRL:s starka sida. Greg har inga problem med att göra sig rolig på sin egen bekostnad. Earl är också rolig men på ett annat sätt. Han kan bli väldigt arg nämligen och då får man akta sig. Han har dessutom en försmak för konstig mat.

Jag skrattade mig igenom den här boken. Trots att det var en cancerbok. Visst var den sorglig men det kom ändå i andrahand på något vis. Jag var redan innan en stark anhängare av att med humor och skratt kan man ta sig igenom väldigt mycket. Den här boken bekräftar det på sätt och vis.

Nu är det väl inte direkt så att jag och Greg har samma sorts humor. Pruttskämt och liknande är lite för mycket högstadium för min smak men det kvittar för den här boken var en trevlig bekantskap. Jag kommer definitivt hålla utkik efter fler böcker av Jesse Andrews.

Rekommenderas för: Regissörer, humoristiska människor eller de som vill ha lite extra skratt i sin vardag.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

2 thoughts on “Me and Earl and the Dying Girl – Jesse Andrews

  1. Rebecca november 11, 2014 / 3:11 e m

    Hejsan!
    Jag gissar på att du är min hemliga bokvän 🙂
    Tack så mycket för bokpaketet!! 😀

    • ladywindermere83 november 11, 2014 / 3:13 e m

      Vad kul! Hoppas du gillar det. Jag vågade inte köpa någon choklad till dig. Det finns ju spår av nötter i allting… 🙂 Jag tror att boken är väldigt bra. Det snackas mycket om den på BookTube i alla fall. 🙂 Och så är ju omslaget blått. 😉 Kram på dig!

Kommentera

