Fossildrottningen – Michael Mortimer

fossildrottningenKajsas snabba tankar: Virrig och uppstressad spänningsroman.

Recension: Detta är en uppföljning på JUNGFRUSTENEN. Sex böcker planeras i serien om Ida och Alma. I första boken hittade Ida ett mystiskt skrin, blev efterlyst för mord samt flydde mot Ryssland. I FOSSILDROTTNINGEN fortsätter galenskaperna.

Ida är på jakt efter att hitta sin mormor Alma i Ryssland. Tillsammans måste de hitta några fossilfragment. Men ingenting ska ju vara enkelt så givetvis jagas de av poliser, Interpol och andra desto elakare vetenskapsmän.

Mina problem med JUNGFRUSTENEN försvinner tyvärr inte när jag läser FOSSILDROTTNINGEN. De snarare förstärks. Visserligen hade jag inga förväntningar när jag läste den här boken men jag lyckades ändå bli besviken.

Författarna blandar fortfarande in faktasidor i boken. Knyckta från NE eller Wikipedia. Vill jag veta mer om något så googlar jag det. Jag behöver inte faktarutor i min skönlitterära bok. Dessutom är tillbakablickarna man får läsa i boken riktigt tråkiga.

Karaktärerna i boken är inga jag är speciellt förtjust i. De beter sig ganska korkat stundtals. Och detta förbannade SMS:ande! Nja, jag tror faktiskt att jag ger upp den här serien nu. För fyra böcker till tror jag skulle kunna göra mig galen.

Tack Norstedts för recensionsexemplaret!

Rekommenderas för: Den med ytterst mycket tålamod!

1/5 Kajsa Ankor

Betyg 1

One thought on “Fossildrottningen – Michael Mortimer

  1. Linda oktober 27, 2014 / 6:43 e m

    Faktarutorna störde mig när jag läste den boken men tyckte rätt så bra om den ändå. Smsande tyckte jag var bra:).

Kommentera

