Dagens I-landsproblem

Dagens I-landsproblem är Googles CAPTCHA:s. Jag förstår varför de behövs men stundtals är jag glad att jag själv bloggar på WordPress. Är det siffror man ska skriva in är det en sak, det går fort och de är oftast inte oläsliga. Sen att man jobbar gratis åt Google är en helt annan diskussion… Men när det då kommer till de här förbannade bokstäverna så blir det jobbigt. Jag har bra syn (med glasögon) och väldigt van vid att läsa men trots detta så är vissa oläsliga. Visst kan man få en ny men det är verkligen ett irritationsmoment som jag inte tror att jag är ensam om.

Det här är absolut inget personligt mot er som har Blogger. Spam är ingenting man vill ha. Men Google borde hålla sig till siffervarianten så jag kan kommentera utan att svära högt bakom tangentbordet.

8 thoughts on “Dagens I-landsproblem

  1. Monika oktober 26, 2014 / 3:56 e m

    Jag har funderat på att skriva ett inlägg om detta också, det är så otroligt frustrerande. Precis som du så klarar jag siffrorna, men bokstäverna går bara inte. Ett tag nu har jag funderat på att sluta kommentera på bloggar som har på captcha, bara för att slippa bli irriterad (eller snarare förbannad). Jag har ju själv en Blogger-blog, men har inte på det där och helt ärligt har jag inte behövt det heller. Den lilla spam som kommer hamnar direkt i skräpfiltret och syns aldrig överhuvudtaget.

    • ladywindermere83 oktober 26, 2014 / 4:13 e m

      Skönt att jag inte var ensam om att känna så!

      Så det finns ett skräppostfilter i Blogger också? Då är det en helt annan sak… Man kan väl välja att granska kommentarer innan de publiceras också?

      Jag har också funderat på bojkott men det bästa är väl att göra folk medvetna om att irritationsmomenten innan. 🙂

      • Monika oktober 26, 2014 / 4:28 e m

        Jodå, det finns ett filter och det är väldigt intelligent. Om det kommer en ny sorts spam så räcker det oftast att jag markerar det som skräp en gång så har filtret fattat. Och visst kan man välja att granska innan kommentarerna publiceras. Dessutom kan man välja att inga anonyma användare skriver något, det vill säga att man måste vara inloggad med antingen Google eller OpenID, tror det är något mer, men vet inte säkert vilket/vilka. Så det finns alternativ. Bra alternativ.

      • ladywindermere83 oktober 26, 2014 / 4:35 e m

        Ber därmed på min bara knän att så många som möjligt med Blogger stänger av captcha-funktionen!

  2. johannasdeckarhorna oktober 26, 2014 / 4:08 e m

    Jag blir också innerligt trött på att ständigt intyga att jag inte är robot… Mycket irriterande! Men siffrorna går ju an.

    • ladywindermere83 oktober 26, 2014 / 4:17 e m

      Ja, men det bästa hade ju varit att slippa den där funktionen överhuvudtaget. Om det nu finns ett fungerande skräppostfilter, som Monika skrev. Dessutom kan man ju alltid granska innan kommentaren publiceras. Så har jag i alla fall…

  3. Annika (@alkbse) oktober 27, 2014 / 5:22 f m

    Jag håller helt och hållet med och jag har nämnt det i min blogg vid några tillfällen. Siffror går som sagt var an men om det är en bokstäver ger jag det bara en chans. Om jag gör fel och måste starta gissningsleken från början igen så ger jag upp och seglar vidare mot nya äventyr.

    • ladywindermere83 oktober 27, 2014 / 5:44 e m

      Bra inställning! Så vill man garanterat ha kommentarer så skippa captcha… 🙂

Kommentera

