Ryskt bläck – Tatiana De Rosnay

Ryskt bläckKajsas snabba tankar: En bok om det förflutna, förändringar och arrogans.

Recension: Hur skulle man själv bete sig om man lyckas publicera en bok som blir en riktig internationell bestseller och som filmatiseras och belönas av Oscarsstatyetter? Skulle man överge sin närmaste vän? Bli dumpad av sin den man älskar? Skulle man leva lyxlivet, profilera sig hårt på sociala medier och använda förskottet man fått för sin nästa bok på att undvika att skriva just nämnda bok?

Många frågor som man med sunt förnuft skulle vilja svara nej på. Men det är vardagen för Nicolas Duchamel. Hans roman Brevet är såld i massor av exemplar och han blir igenkänd vart han än går. Så nu vill han fly vardagen lite tillsammans med sin nya flickvän. Det blir en weekend på ett exklusivt hotell i Toscana. Sol, bad och god mat varvas med Nicolas smusslande med sin internetälskarinnas chatmeddelanden.

Förutom att man får följa det unga paret på sin semester så får vi även bakgrunden till vad som fick Nicolas att skriva sin roman. Hans jakt på vem hans pappa egentligen var som slutar i Ryssland. En familjehemlighet vecklar ut sig över sidorna, något som kan betraktas som De Rosnays specialitet.

Jag älskade en av de två delarna i boken, närmare bestämt den delen som utspelar sig i Italien. När det gäller SARAHS NYCKEL så kände jag precis tvärtom. Där ville jag läsa mer om det som hände den unga judinnan Sarah under 1940-talet. Den andra delen av boken, den om journalisten i nutid som försöker pussla ihop Sarahs historia, är inte alls lika intressant. I RYSKT BLÄCK är familjehemligheten inte alls lika intressant. Däremot är Nicolas liv och hur det utvecklar sig under Italienresan det.

Givetvis kan jag tänka mig att mycket pengar och framgång kan förändra en människa. Egentligen vore det konstigt om det inte gjorde det. Men det finns ju gränser för hur motbjudande man kan bete sig. Men hämnden är ljuv, eller vad brukar man säga? Det är just det som drabbar Nicolas i Italien och hur hans fall utvecklar sig och tvingar honom till förändring är bokens styrka.

Jag ser fram emot att läsa fler böcker av De Rosnay, hon kvalar nästan in på min favoritförfattarlista.

Rekommenderas för: De med en gottig familjehemlighet i garderoben, arroganta författare eller den som uppskattar en välskriven bok.

4/5 Kajsa Ankor

 Betyg 4

5 reaktioner på ”Ryskt bläck – Tatiana De Rosnay

  1. Hej! Om en hemlig bokvän skulle vilja skicka dig ett paket vad skulle du vilja att det fanns i det paketet? Några speciella önskningar på tilltugg/kaffe/te? Vilken bok skulle du bli glad att få? // Mvh Din hemliga bokvän

    1. Hej min hemliga bokvän! Hmm, det var faktiskt inte en så lätt fråga att svara på men jag kan ju alltid ge dig lite hjälp. 🙂

      Jag dricker mest kaffe, men det dricker jag i princip bara på morgonen för att vakna. Tilltuggsmässigt är jag väldigt förtjust i nötter av alla dess slag. Och choklad. Choklad är alltid bra.

      Vad det gäller böcker jag vill ha finns det ganska mycket. Jag gillar allt. Förutom romanceböcker. Jag har läst en hel del contemporary nu så det är något jag verkligen gillar. Tyvärr är jag ganska bra på att köpa det som kommer ut så för att undvika dubletter bör det vara en ganska ny bok. Dessutom läser jag helst YA på engelska. 🙂

      Hoppas det var lite svar på dina frågor.
      /Kajsa

Kommentera

