4x minirecensioner: Klassiskt, skräck, fantasy och YA

BeowulfBeowulf: A New Telling – Robert Nye

Den klassiska sagan där det goda möter det onda. Det goda är i det här fallet hjälten Beowulf och det onda är inte mindre än tre hemska monster.

Det här är en uppdaterad version av den medeltida sagan. Den är lättläst och boken är under 100 sidor lång. Men det är sidor fyllda av action, medeltida action. Vilket kanske inte är den action som gör en bok riktigt bra.

2/5 Kajsa Ankor

 

Wheel of Times #3: The Dragon Reborn – Robert JordanThe Dragon Reborn

Rand ger sig ut på jakt efter Callandor, ett svärd som kan utplåna en hel stad med ett slag. Samtidigt är Elayne, Egwene och Nynaeve i Tor Valon och försöker få reda på vilka Aes Sedai som tillhör den svarta Ajah´n.

Börjar nu ana det som folk har skrämt upp mig med när det kommer till Robert Jordans fantasyepos: hans väldigt många och totalt onödiga sidohandlingar. Men det här är fantasy när det är som bäst. Det är spännande och världen är väldigt välbeskriven. Ser fram emot del fyra!

4/5 Kajsa Ankor

 

En hjärtformad askEn hjärtformad ask – Joe Hill

Säljes: Bättre begagnad vålnad. Ond bråd död fås på köpet.

Jude, en gammal rockstjärna, samlar på konstiga saker och köper givetvis vålnaden direkt. Det är starten på en kamp om livet. Inte bara Jude är i fara utan alla som kommer i vålnadens väg.

Jag är förtjust i Joe Hills böcker, speciellt HORN och VÅLNADER. Tyvärr når aldrig en hjärtformad ask ända fram. Vissa scener är väldigt skrämmande men det kan tyvärr inte väga upp för den något svaga handlingen.

2,5/5 Kajsa Ankor

 

The Mortal Instruments #3: City of Glass – Cassandra ClareCity of Glass

Syskonkärlek. Behöver jag säga så mycket mer?

Jag gillade bok ett i den här serien. Sen tog det stopp. Jag klarar verkligen inte av Clary. Hon beter sig irrationellt och bortskämt. Så pass att det är på gränsen till idiotiskt beteende. Sen är tyvärr inte språket en favorit heller. Alldeles för många konstiga metaforer och stolpiga dialoger. Nu ger jag nog faktiskt upp den här serien.

0,5/5 Kajsa Ankor

5 reaktioner på ”4x minirecensioner: Klassiskt, skräck, fantasy och YA

  1. Jag gav också upp serien The Mortal Instruments, den blev bara konstigare ju mer man läste. En hjärtformad ask var jag inte speciellt förtjust i heller och tänkte att jag skulle strunta i resten av hans böcker, men jag kanske ska ge dom en chans till ändå.

Kommentera

