Bokbloggsjerka 10-13 oktober – Komplexitet

Äntligen helg! Varför inte svara på Annikas jerkfråga då? Titta in på hennes blogg ni också om ni väl läsa andras kommentarer eller kanske själva dela med er av era tankar kring veckans fråga.

Vilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du träffat på?

När det kommer till ett TV-program så är garanterat Sherlock Holmes i Sherlock den mest komplexa personen jag stött på. Egentligen är nog Sherlock Holmes i serien Elementary minst lika komplex men jag tycker att Benedict Cumberbatch fångar det där knepiga lite bättre än Jonny Lee Miller.

Förutom Sherlock Holmes, som faktiskt är minst lika komplex i bokform, kom jag även att tänka på Professor Snape från Harry Potter-serien. Han är en karaktär med så många djup att man nästan måste läsa böckerna flera gånger för att verkligen förstå honom.

20 thoughts on “Bokbloggsjerka 10-13 oktober – Komplexitet

  1. Sanna oktober 11, 2014 / 8:43 f m

    Snape är en favorit, bra förslag!

    • ladywindermere83 oktober 11, 2014 / 9:19 f m

      Han gick från en av de karaktärerna jag ogillade mest i början av serien till en av mina favoritkaraktärer (svårt att slå Hermione!). 🙂

  2. Monika oktober 11, 2014 / 10:28 f m

    Jag fattar egentligen inte att jag kunde glömma Snape. Och Sherlock 🙂

    • ladywindermere83 oktober 11, 2014 / 12:15 e m

      Hittar också flera alternativ som svar när jag hoppar runt mellan jerkorna. 🙂

  3. Eva Karlsson oktober 11, 2014 / 12:11 e m

    Jag tog också med Sherlock, men Potter-böckerna har jag aldrig läst. Förmodligen är jag den enda som inte har gjort det.

    • ladywindermere83 oktober 11, 2014 / 12:16 e m

      Min kära make har inte heller läst dem. Men han har sett filmerna i alla fall. Dessutom är det aldrig för sent att läsa dem. 🙂

  4. nathaliesjogren oktober 11, 2014 / 2:37 e m

    Haha jag valde också Sherlock och just Cumberbarch. Snape tänkte jag inte på men absolut en komplex karaktär. Att det inte blir förklarat förrän i sista boken är snyggt gjort.

    • ladywindermere83 oktober 12, 2014 / 10:36 f m

      Han är en riktigt komplex karaktär, den där Sherlock! 🙂

  5. Helena, MsHisingen oktober 11, 2014 / 9:36 e m

    Snape är ett himla bra svar! Gillar också Cumberbatchs Sherlock 🙂

  6. Agnes oktober 12, 2014 / 9:42 f m

    Jag tycker om många karaktärer =)

    • ladywindermere83 oktober 12, 2014 / 10:37 f m

      Jo, det finns ju en hel del komplexa karaktärer i den litterära världen. Vissa gillar man och vissa gillar man inte. 🙂

  7. bokdamen oktober 12, 2014 / 5:32 e m

    Sherlock skulle kunna ha platsat på min lista, men kom inte på honom just då. Harry Potter böckerna måste jag snart ta och lyssna på. 😉

    • ladywindermere83 oktober 12, 2014 / 5:40 e m

      Tänkt att få ha Harry Potter oläst! 🙂 Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndagskväll.

  8. Freja oktober 12, 2014 / 5:50 e m

    Jag gillr båda de två Sherlock serierna, men visst är den brittiska lite bättre än den amerikanska!

    • ladywindermere83 oktober 12, 2014 / 5:59 e m

      Den amerikanska är lite mer konventionell än den brittiska. Men jag får ut mycket mer av ett avsnitt Sherlock än ett Elementary.

  9. annasbokbord oktober 17, 2014 / 5:18 e m

    Både Snape och Sherlock (i alla hans olika formar) är komplexa karaktärer. Gillar också Cumberbatchs version liite mer:)

Kommentera

