Saga: Vol 1-3 – Brian K. Vaughan & Fiona Staples

saga.jpgKajsas snabba tankar: Vågad grafisk roman om gränslös kärlek i yttre rymden.

Recension: I de här tre volymerna tas läsaren med på en resa mellan olika planeter. Vår berättarröst är Hazel, dotter till Alana och Marko. Dessa föräldrar har offrat allt för att få vara tillsammans. De tillhör nämligen två krigande raser. Det gör lilla Hazel till ett hett villebråd.

Flera yrkesmördare från båda sidorna är på jakt efter den nya familjen. Farorna är många men många nya vänner hjälper till längs vägen.

Det här var min första bekantskap med formatet grafisk roman och det har gett mig mersmak. Fiona Staples illustrationer är underbara. Hon använder färgskalor som ger handlingen ännu mer djup. Flera rutor i boken skulle jag kunna tänka mig att ha som konst på väggen.

Jag överdriver inte om jag säger att SAGA är ganska konstig. Det finns övernaturliga inslag, vissa utomjordiska varelser är så bisarra att man måste spendera någon minut bara att försöka reda ut var huvudet sitter.

I den första volymen är sex ofta förekommande och då väldigt grafiskt. Så detta är alltså inte en serie för alltför unga personer. Jag ser fram emot att få läsa vidare om Alana och Marko för att få se vad för nya knäppheter Brian K. Vaughan kommit på.

Rekommenderas för: Sci-fiälskare, utomjordingar, obotliga romantiker eller den som vill uppleva något nytt och fantastiskt.

Saga Vol 1: 5/5 Kajsa Ankor

Saga Vol 2: 4,5/5 Kajsa Ankor

Saga Vol 3: 4,5/5 Kajsa Ankor

 

8 thoughts on “Saga: Vol 1-3 – Brian K. Vaughan & Fiona Staples

  1. Elena oktober 11, 2014 / 1:49 f m

    Så gøy at du likte dem. Har bare hørt bra om disse og har veldig lyst til å plukke dem opp og lese dem selv!

    • ladywindermere83 oktober 11, 2014 / 7:27 f m

      De rekommenderas väldigt varmt. Jag kan knappt vänta på fjärde volymen! 🙂

Kommentera

