Eleanor & Park – Rainbow Rowell

Eleanor and ParkKajsas snabba tankar: En fin berättelse om första kärleken i Omaha, Nebraska 1986.

Recension: Eleanor är den där udda tjejen. Hon som tyvärr lätt blir retad för att hon inte är som alla andra. Hennes kläder är inte det senaste modet. Hennes hår är spretigt och illrött. Hon tar åt sig av allt elakt men samtidigt gör hon det inte. Sen har vi Park. Han är killen som helst vill sitta längst bak i klassrummet. Han blir inte retad utan har sin vänskapskrets. Men han hatar att vara i centrum och älskar sina serietidningar. Så en dag, Eleanors första skoldag på sin nya skola, möts de två. Park flyttar sig efter lite tvekan och bereder Eleanor plats bredvid honom på skolbussen. Där börjar denna vackra kärlekshistoria.

Vad man får veta under bokens gång är hur illa Eleanor har det hemma. Hon bor tillsammans med sin mamma, fyra andra syskon och ett praktarsel till styvpappa. Han slåss, slänger ut henne på gatan och tar deras pengar. Hon har inte ens schampo till att tvätta håret med. Eleanor behöver Park, hans stabila familj och hans kärlek.

ELEANOR & PARK var en sån där superhypad bok som jag hade lite tvekan inför. Är den verkligen så bra som alla tycker? Ja, det är den nog. Jag tror att bokens styrka är hur den berättas. Man får följa både Eleanors och Parks tankar. Ibland kan man få läsa ett stycke från den ena av dem och sen får man läsa om samma händelse igen ur den andras perspektiv. Det var mycket intressant att få följa hur den enes handlingar påverkade den andra. Jag gillade dessutom Rowells sätt att skriva. Hon håller lulllullet på en lagom nivå men kan ändå få fram kärlekskänslorna, romantiken och desperationen hos karaktärerna. Det här är en sån bok man skulle kunna välja många citat ifrån.

Jag har Rowells nästa bok väntande i bokhyllan – FANGIRL och jag ser väldigt mycket fram emot att läsa den.

Rekommenderas för: De unga och kära, de lite äldre, till och med de allra äldsta. (För vi har alla haft en första kärlek, eller hur?)

4,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 4,5

 

 

9 thoughts on “Eleanor & Park – Rainbow Rowell

  1. bokhusets september 15, 2014 / 3:06 e m

    Jag tyckte väldigt mycket om den och jag är sk vuxen. 🙂

    • ladywindermere83 september 19, 2014 / 12:06 e m

      Jag gillar att idag kan vem som helst läsa vilka böcker som helst. Jag får ofta väldigt mycket i utbyte från en YA-bok trots att jag inte tillhör målgruppen.

  2. annasbokbord september 15, 2014 / 3:28 e m

    Har inte läst någon Rowell än men är grymt sugen!

    • ladywindermere83 september 19, 2014 / 12:06 e m

      Det tycker jag du ska göra. Jag är också sugen på att läsa någon av hennes vuxenromaner. Jag gillar hennes skrivstil. 🙂

      • annasbokbord september 19, 2014 / 12:22 e m

        Ja och jag som eg inte brukar bry mig om omslag tilltalas väldigt av de också

      • ladywindermere83 september 19, 2014 / 12:54 e m

        Jag gillar omslaget till hennes senaste: Landline. 🙂

  3. Lena september 15, 2014 / 4:49 e m

    Vill också gärna läsa den boken.

Kommentera

