En smakebit på søndag: Sarahs nyckel – Tatiana de Rosnay

Smakebit på söndagVeckorna bara flyger fram. Det känns som om det nyss var söndag. Idag har jag redan hunnit med en del. Det är ju val i Sverige idag och jag vill verkligen inte försitta min demokratiska möjlighet att påverka styret i vårt avlånga land. Dessutom har jag hunnit med ett snabbt födelsedagsfirande av en gammal kollega.

Om en vecka ska jag på kurs. Till Oslo! Jag som bara har besökt Gardemoen en gång vid ett ett flygbyte tycker det ska bli jättekul. Dagarna kommer vara fulla av föreläsningar, men seneftermiddagarna och kvällarna kommer vara ganska tomma. Så, min fråga till er kära bloggkollegor, vad ska jag då se? Är det något i Oslo som jag inte får missa? Finns det några litterära ställen som man bör besöka? Ös på med tips bara, så får jag se vad jag hinner med. Kanske det även kommer upp en liten redogörelse på bloggen.

Vill ni också dela med er av en smakbit? Gå in på Flukten fra virkeligheten i så fall. Där kan ni även läsa andras smakbitar.

Eftersom Tatiana de Rosnay ska komma till bokmässan så tänkte jag att det vore bra om jag läste en av hennes böcker. Jag har flera i bokhyllan men blev tipsad om SARAHS NYCKEL av en vän. Den handlar om Sarah, en tioårig flicka som bor i Paris. Året är 1942 och franska myndigheter samlar tusentals judar i en idrottsarena. Sarah försöker skydda sin lillebror från razzian genom att låsa in honom i en garderob. De kommer ju säkert inte vara borta mer än några timmar… 60 år senare har journalisten Julia fått i uppdrag att skildra den här mörka fläcken i fransk historia. Kopplingarna till hennes egen familj blir närgångna och hon får mycket att ifrågasätta.

Smakbiten kommer från första kapitlet, första stycket i pocketutgåvan.

Sarahs nyckelFlickan var den första som hörde det kraftiga bultandet på dörren. Hennes rum låg närmast ingången till lägenheten. I sitt sömndruckna tillstånd trodde hon först att det var hennes far som kom upp från gömstället i källaren. Han kanske hade glömt sina nycklar och blivit otålig när ingen hört hans första försiktiga knackning. Men sedan hördes rösterna, starka och hotfulla i nattens tystnad. Det var definitivt inte hennes far. ”Det är polisen! Öppna genast!” Bultandet började igen, ännu hårdare. det gick rakt in i märgen på henne. Hennes lillebror, som låg i sängen bredvid, rörde sig i sömnen. ”Det är polisen! Öppna! Öppna!” Vad var klockan? Hon kikade ut genom gardinerna. Det var fortfarande mörkt ute.

 

25 reaktioner på ”En smakebit på søndag: Sarahs nyckel – Tatiana de Rosnay

  1. Tack för smakbiten. Har både läst boken och sett filmen faktiskt.
    Oslo är en fin stad, men jag tänker mig att du kan få mer aktuella tips av någon av de norska bokbloggarna, jag har inte varit där på några år.

  2. Oslo er fineste byen jeg vet – litt usikker på nøyaktig hva du tenker på,men om du liker tegneserier vil jeg si Tronsmo, manga og fantasy/sci-fi, Outland, for butikker og Deichmanske bibliotek.Jeg spurte noen andre bloggere,og de sier du bør sjekke ut Litteraturhuset, Eldorado (bokhandel),Ibsenmuseet, Serieteket, som er et bibliotek med tegneserier og manga, Universitetsbiblioteket (realfagsbiblioteket) har en enorm samling scifi, blant annet 🙂

Kommentera

