Bokbloggsmaraton: Uppdrag #3

BokbloggsmaratonFrida på bloggen Photos and Books har dragit igång ett riktigt roligt evenemang som hon kallar för bokbloggsmaraton. Under två veckor kommer hon släppa en 6-7 uppdrag som vi sen ska tolka i ett inlägg på vår egen blogg. Man är välkommen att hoppa med när som helst om ni skulle känna er sugna.

Det tredje uppdraget innebär att man ska intervjua sig själv. Oj, vad svårt. Jag har aldrig intervjuat någon. Eller blivit intervjuad själv.

Intervju med mig själv

Jag befinner mig i mitt datorrum och väntar på att intervjun ska börja. Jag känner att Kajsa är lite nervös. Hon är inte van vid såna här situationer. Tanken är att samtalet ska kretsa kring böcker och läsning så Kajsa har tagit med sig några av sina favoriter som hon har i bokhyllan. Hon visar sin mest sönderbläddrade bok: Game of Thrones av George R R Martin. ”Det är många som läst den”, säger hon. ”Jag lånar gärna ut böcker till de som vill. Jag tror att läsning kan förena och till och med fördjupa ens vänskap. Finns det något bättre än att diskutera böcker med någon som också läst?”

Nästa bok som Kajsa plockar upp är en bok av Agatha Christie: Döden på Nilen. Hon har inte läst den med berättar hjärtligt som sin samling av böcker av pusseldeckarens drottning. ”Jag är nog uppe i över nittio stycken. Jag samlar både på svenska och engelska utgåvor. Tyvärr hittar jag färre och färre nu för tiden. Jag har redan de allra vanligaste.” Kajsa visar mig sina andra samlingar. Hon har en bokhylla full av Dean Koontz och Stephen King-böcker. Dessutom ett litet Disneyaltare. ”Jag älskar det mesta som har med Disney att göra. Speciellt Kajsa Anka. Hon är min absoluta favorit. En av förra årets höjdpunkter var när jag mötte Don Rosa på bokmässan i Göteborg. Han är en levande legend.”

När jag ställer frågan om vilken genre hon gillar bäst skruvar hon på sig i stolen och vill inte riktigt svara. Hon gestikulerar ut över bokhyllorna i rummet och jag inser att de är fulla av böcker från olika genrer. ”Allätare är vad jag är. Men visst är jag lite extra förtjust i skräck.” För mig som också gillar skräck hittar vi nu ett nytt samtalsämne. ”Tyvärr blir jag inte riktigt lika skrämd av läskiga böcker som jag kunde bli tidigare. Jag tror inte det beror på att de har blivit sämre, snarare har min toleransnivå ökat.” Som svar på frågan vilken som var den senaste skrämmande boken hon läste svarar hon Locke & Key: Welcome to Lovecraft! av Joe Hill och Gabriel Rodriquez. ”Det är en oerhört välskriven och vackert illustrerad spök/mordhistoria som fick mig att titta in i mörkret lite extra när jag skulle gå och lägga mig.”

Jag börjar sakta runda av intervjun. Kaffet har svalnat i kopparna. Vi har glömt bort att dricka det, fokus hamnade på vårt samtal och böcker. ”Jag skulle inte känna mig som en hel människa utan att få läsa. Böcker är mitt liv och kommer alltid att vara det.”

Kajsa Nordin är just nu aktuell med sin blogg Kajsas bokblogg. Där recenserar hon böcker och skriver om böcker, läsning och annat bokrelaterat. Hon kommer att besöka bokmässan i Göteborg även i år. Förmodligen kommer hon köpa lika många böcker som förra året.

2 reaktioner på ”Bokbloggsmaraton: Uppdrag #3

Kommentera

