Mord på ljusa dagen – Agatha Christie

Mord på ljusa dagenKajsas snabba tankar: Smart pusseldeckare med min favorit Hercule Poirot som huvudperson.

Recension: Hercule Poirot ser fram emot sin semester på det exklusiva hotellet Jolly Roger. Nu kan man ju börja undra om ondskan möjligen försöljer Herr Poirot för givetvis begås det ett mord och hans semester är inte längre lika lugn och avkopplande som han hade tänkt från början.

Det är den vackra skådespelerskan Arlena Marshall som hittas strypt till döds på en enskild strand en bit ifrån hotellet. Hon är inte bara känd som skådespelerska utan även som ökänd äktenskapsförbrytare. Många är männen som lockats av hennes utseende och charm. Detta gör att Poirot har många misstänkta att välja mellan. Är det Arlenas styvdotter, som aldrig riktigt gillat sin nya mamma? Kan det vara maken? Eller älskaren? Kanske är det det klämkäcka amerikanska paret som älskar pussel. Det finns ännu fler mystiska gäster på badhotellet att välja på, men det gör det inte mycket svårare för Hercule Poirot.

Jag blev väldigt förtjust i MORD PÅ LJUSA DAGEN. Poirot är intelligent (som vanligt) och så underbart arrogant som en pompös, belgisk hobbydetektiv ska vara. Boken är skriven så finurligt att jag faktiskt inte hade en aning om vem som var mördaren. Givetvis hade jag säkert kunnat gissa vem det var men jag hade absolut ingen aning om hur mordet hade gått till. Personligen så läser jag inte Agatha Christie för att själv försöka lösa mordgåtan. Jag tycker det är kul att få hänga med på vägen dit.

Som vanligt när det gäller Christie kommer det en stor upplösning där Poirot avslöjar, under grandiösa former, hur mordet gick till. Den delen av boken påminner mig om Scooby-Doo och deras maskavdragande på slutet av avsnittet för att avslöja vem ”spöket” verkligen är. Det är exakt det Poirot också gör, bara lite mer raffinerat.

MORD PÅ LJUSA DAGEN kvalar in på min topp tio-lista över Agatha Christies böcker!

Rekommenderas för: Solbadare, belgare, de som gillar engelska badorter eller den som uppskattar en intelligent mordgåta.

4,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 4,5

En reaktion på ”Mord på ljusa dagen – Agatha Christie

Kommentera

