Lolita – Vladimir Nabokov

LolitaKajsas snabba tankar: Högtravande historia om en pedofil som försöker förklara och ursäkta sitt beteende.

Recension: Humbert Humbert är litteraturprofessorn som närmar sig de 40 med stormsteg. Efter att ha flyttat till en ny stad behöver han någonstans att bo och besöker då Charlotte Haze för att titta på ett av hennes rum som hon hyr ut. Men det är inte förrän han ser Charlottes tolvåriga dotter Dolores som han bestämmer sig för att ta rummet. Humbert blir alldeles betagen av den lilla flickan, som han kallar Lolita, och är fast besluten att det ska bli de två.

LOLITA utgörs av Humberts memoarer, eller bekännelser, som han skriver när han sitter fängslad för mord. Det är bara Humbert som kommer till tals och det ger han fritt spelrum att beskriva han och Lolitas relation. Han beskriver pedofili som något naturligt, vackert rakt av. Vad han gör mot det stackars barnet bryr han sig inte om, frågan är om han ens känner någon skuld över det han gjorde. Han är i vilket fall som helst en kall, avskyvärd människa.

Jag hade i ärlighetens namn väldigt svårt för den här romanen. Språket är alldeles för pretentiöst vilket gör att läsningen går extremt långsamt. Det kan gå väldigt många sidor tills något faktiskt händer. Dessutom stoppar Nabokov in en massa franska meningar i texten. Dessvärre kan jag väldigt få ord på franska och jag har verkligen ingen lust att sitta och slå upp ord under tiden jag läser. Boken gick så långsamt ändå. Nabokov är en språkkonstnär och Lolita gav honom chansen att verkligen visa upp sig i sitt rätta element. Vad som är extra häftigt är att han skrev boken på engelska, vilket är hans andraspråk. Senare översatte han den personligen till ryska.

För några månader sen läste jag TAMPA av Alissa Nutting. Det är en modern version av LOLITA, fast tvärtom. TAMPA var fylld av obehagliga, närgångna beskrivningar av hur en kvinnlig lärare utnyttjar sina unga, manliga elever. I LOLITA beskrivs aldrig någon del av Humberts och Lolitas relation med vulgära ord. Trots att det inte är explicit så är det dock fortfarande väldigt jobbigt att läsa om.

Humbert får inga sympatier från mig och jag kan inte låta bli att fråga mig själv varför denna bok anses vara en av de största klassikerna genom tiderna…

Rekommenderas för: Den som har mycket tid över för 450 sidor pompöst dravel eller den som verkligen uppskattar och är villig att lägga ner tid på en bok med annorlunda språkstil.

1/5 Kajsa Ankor

Betyg 1

 

3 reaktioner på ”Lolita – Vladimir Nabokov

  1. Det var ord och inga visor, Kajsa! Vilken härlig sågning. Hemskt uppfriskande. Jag har aldrig känt någon lust att läsa denna eftersom jag tyckt den låtit suspekt och nu har du verkligen övertygat mig om att misstankarna stämmer. Men hur har den då kunnat bli en klassiker undrar jag då? 🙂

Kommentera

