6x minirecensioner: Deckare, skräck och thrillers

När jorden rämnarNär jorden rämnar – Reggie Nadelson

En kall vintermorgon springer en joggare på blodiga barnkläder nära vattnet i Brooklyn. Den ryskjudiska polisen Artie Cohen tar sig an fallet.

Detta är en seg historia men som ändå har potential. Det mest intressanta med den här boken är Artie och den inblick man får i hans ryska kultur. Språkmässigt finns det inte så mycket att klaga på.

Betyg: 2/5 Kajsa Ankor

 

Rött spårRött spår – Reggie Nadelson

Artie Cohen får ett telefonsamtal av en gammal vän. De bestämmer träff i hamnområdet Red Hook i Brooklyn. Väl där hittar Artie en död man i vattnet och hans gamla vän är inte där. Detta är upptakten på en spännande berättelse där Artie och hans närmsta vänner blir personligen inblandade i.

Den här boken är inte lika seg som NÄR JORDEN RÄMNAR. Även här får man en inblick in i den ryska kulturen och även lite maffiavibbar. Jag känner dock inte att jag måste läsa något mer av Nadelson nu. Jag är ganska nöjd med Artie och hans ryska vänner.

Betyg: 2,5/5 Kajsa Ankor

 

VägbyggeVägbygge – Stephen King (Richard Bachmann)

Hela Barton Georges Dawes tillvaro rasar när staden ska bygga en motorväg genom hans hem och tvätteri. Detta vill han inte gå med på utan vägrar lämna sitt hus och sätter därmed både sitt äktenskap och sitt jobb på spel.

Det här var en av de sämsta böckerna jag läst av en av mina favoritförfattare. Genom hela boken såg jag bara Michael Douglas framför mig, tagen ur filmen FALLING DOWN. Maktlösheten speglar sig på sidorna, men det dröjer inte länge förrän det börjar bli lite tjatigt.

Betyg: 1,5/5 Kajsa Ankor

 

Huset vid vägens slutHuset vid vägens slut – Magnus Nordin

Ett gäng killar träffas på kvällarna i deras ”Örnnäste” och umgås, kanske till och med berättar lite spökhistorier. Till exempel den där historien om huset en bit bort där en man mördade sin familj och sen hängde sig… Givetvis ska killarna dit och undersöka saken.

Jag blev lite lurad av den här boken. Jag hade förväntat mig en spökhistoria men det är det inte. Vänskapen som beskrivs mellan killarna är väldigt intressant och där har Nordin lyckats. Själva handlingen är tyvärr bokens svaghet. Dessutom är den inte speciellt läskig.

Betyg: 3/5 Kajsa Ankor

 

BunkernBunkern – Hanna von Corswant

Charlotta söker anställning på en gammal minkfarm som ska användas som läger på sommaren. Det hela drivs av två ytterst udda damer. Snart upptäcker dock Charlotta att allt inte riktigt står rätt till.

Dessvärre är den här boken en stor besvikelse. Svår att komma in i, rörig och seg. Och inte alls skrämmande.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

 

Jonas bokBeautiful Dead #1: Jonas bok – Eden Maguire

Flera ungdomar har dött under en kort tid. Darina, vars pojkvän är den senaste som förolyckats, stöter helt plötsligt ihop med spökena av de döda ungdomarna. Nu ligger det på henne att hjälpa till att ta reda på vad som hände när ungdomarna dog.

Hade det inte varit för bokens korta sidantal hade jag gett upp den här. Den gav mig tyvärr ingenting. Eller jo, den gav mig en himla massa irritation. Språket är riktigt bristfälligt, någon handling fanns det inte och klyschorna avlöste varandra.

Betyg: 0,5/5 Kajsa Ankor

5 reaktioner på ”6x minirecensioner: Deckare, skräck och thrillers

Kommentera

