Livet efter dig – Jojo Moyes

Livet efter digKajsas snabba tankar: Kontroversiellt ämne förklätt till feelgoodroman.

Recension: Lou Clark behöver ett nytt jobb. Caféet där hon jobbar ska stänga och hennes familj klarar sig inte ekonomiskt utan hennes inkomst. Will Traynor är i behov av en assistent. Han tycker inte själv det, men hans mamma vill ha sällskap åt honom då han är totalförlamad från nacken ner. Han behöver hjälpen mer än han är villig att erkänna.

Detta är en början på en oväntad vänskap. En vänskap som är väldigt lik vänskapen i filmen/boken EN OVÄNTAD VÄNSKAP. Denna likhet irriterar mig av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Ett kontroversiellt ämne som ganska snart dyker upp i boken är dödshjälp. Det är här den här boken irriterar mig och gör den till allt annat än feelgood-läsning.

Dödshjälp för mig skulle kunna vara ok om man är dödssjuk, vet att man har en tid framför sig som kommer vara fylld av plågor och det verkligen inte barkar någon annan väg än åt kistan. Will däremot, har vänner och en familj som bryr sig om honom, han kan resa, har ingen direkt dödsdom hängande över honom (visst har han ont ibland och när som helst skulle han kunna somna in, men det är inte något som är 100% säkert inom den närmaste framtiden).

Det finns många människor därute som kämpar sina liv och som gladeligen skulle byta plats med Will vilken dag som helst. För de värdesätter det viktiga i livet, att leva. Inte att kunna gå, köra bil, åka skidor eller hoppa fallskärm.

Den här boken lämnade mig med en sur eftersmak i munnen och jag har väldigt svårt att förstå varför den är så hypad.

Rekommenderas för: Den som vill ha sig en tankeställare.

1,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 1,5

 

3 reaktioner på ”Livet efter dig – Jojo Moyes

  1. Den här boken är verkligen en tankeställare. Jag själv kan förstå att han vill dö för han har ständigt ont och alla omkring honom är ”normala” om man kan säga så. Jag tror inte det är så många som skulle vilja byta plats med honom. Jag tycker boken är jätte bra:).

    1. I mina ögon framstod Will som en bortskämd, otacksam snorvalp som inte har vett att uppskatta det han faktiskt har i livet. Jag kan ju i och för sig bara vända mig till mig själv men skulle jag få diagnosen ALS eller någon annan sjukdom som man vet kommer ta livet av en inom en snar framtid, så skulle jag gladeligen byta plats med Will.

      Men ämnet är som sagt kontroversiellt och det är inte för inte som dödshjälp inte är tillåtet i Sverige. Jag är personligen inte emot dödshjälp i fall som jag nämnde i recensionen.

Kommentera

