Augustiresan – Anna Fredriksson

AugustiresanKajsas snabba tankar: Vuxenmobbing, otrohet och en cykelsemester på Österlen.

Recension: Jenny, Martina, Anja och Petra har varit vänner väldigt länge. Men under det senaste året har de glidit ifrån varandra. Under en middag kommer de dock överens om att cykla på Österlen under en vecka i augusti.

Under denna resa får man vet mer om de fyra kvinnornas liv. Mest får man följa Jenny. Hennes berättelse börjar med att hon blir befordrad på jobbet till en sorts mellanchef. Hon blir väldigt glad och börjar genast sitt arbete med att försöka förbättra arbetsplatsen. Tyvärr vänder personalen henne ryggen. Hennes gamla arbetskamrater som hon trodde hon kände blir helt plötsligt hennes plågoandar. Och Jennys chef är inte mycket till hjälp. För att inte visa sig dålig på något sätt jobbar Jenny mer och mer vilket i sin tur påverkar relationen mellan Jenny och hennes man. Och även relationen till hennes tre vänner som hon träffar allt mindre och mindre.

Under cykelsemestern får man parallellt följa Jenny under hennes hemska år. Dessutom avslöjas andra hemligheter om de tre andra väninnorna. Vissa hemligheter har till och med potential att förstöra vänskap mellan de olika kvinnorna. Det var faktiskt omslaget som fick mig att plocka upp den här boken på Röda Korset. Jag har inte läst något av Anna Fredriksson tidigare men AUGUSTIRESAN gav mig verkligen mersmak.

Jag gillar båda delarna av boken. Själva cykelsemestern är vackert beskriven när det kommer till stämning och miljö. Jag är uppvuxen inte alltför många mil från Österlen och fick en riktig längtan till att besöka stället när jag läste denna boken. Relationerna mellan de fyra vännerna är stundtals jobbig att läsa om. Hemligheter som kan ställa till det och i det här fallet krävs det sanna vänner för att kunna förlåta och gå vidare.

Den andra delen, den som handlar om Jennys jobb och familjeliv, är något jobbigare att läsa. Vuxenmobbing är inte något det pratas om speciellt mycket men det är definitivt något som förekommer. Vuxna människor kan vara riktigt elaka mot varandra och till och med beräknande. Ibland krävs det inte mer än ett rykte för att det hela ska braka loss. Men oftast är det väl avundsjuka som ligger till grund för den mesta mobbingen, det verkar i varje fall vara orsaken till det som händer i AUGUSTIRESAN.

Trots att omslaget, i min mening, skriker feel-good, är det inte speciellt trevliga ämnen som boken behandlar. Men den är välskriven, fängslande och lämnar inte en direkt när man läst klart. Detta var som sagt min första bok av Anna Fredriksson, men definitivt inte min sista.

Rekommenderas för: Cykelsugna, för den som vill besöka Österlen, mobbingdrabbade, mobbare eller den som vill läsa en bok om fyra vänner på cyklar.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

 

5 thoughts on “Augustiresan – Anna Fredriksson

  1. bokdamen augusti 5, 2014 / 8:00 f m

    Jag har inte läst något av Fredriksson men funderat på det av och till. Och den här boken är jag lite extra nyfiken på. Verkar vara en bok som berör. Kanske skulle ta och testa den framöver. 😉

    • ladywindermere83 augusti 6, 2014 / 3:01 e m

      Den var som sagt mycket bra läsning. Tror det är en bra bok att börja med. 🙂

Kommentera

