Negativa recensioner + utlottningspåminnelse

Ibland är det spännande att googla på sitt domännamn. Det gjorde nämligen jag häromdagen och blev glatt överraskad över att en författare vars bok jag recenserat återkopplar till det jag skrivit på hennes egen blogg. Boken det handlar om är NITTIO MINUTER och författaren är Katarina Persson.

Jag var inte överdrivet positiv i det jag skrev om boken då jag tyvärr upplevde den lite spretig. Min recension kan ni läsa här. Författarens inlägg var inte ilsket skrivet som jag befarade när jag såg länken på Google. Snarare skrevs det med stolthet över den bok hon fått utgiven. Hon välkomnade konstruktiv kritik och det tycker jag är mycket strongt av henne.

I kommentarerna till hennes inlägg fortsätter diskussionen om dåliga recensioner. Bland annat har författaren Dezmin skrivit ett långt och välformulerat inlägg om hur en negativ recension kan emottas och hur viktigt det är att förklara vad man inte gillar med en bok när man sätter sina tankar och åsikter på pränt.

Syftet med min blogg är inte att hylla alla böcker jag läser. Jag väljer dessutom att skriva om böcker jag både tokgillar och tokhatar (och allt där emellan). Att jag bara skulle dela mina åsikter om böcker jag gillar ger mig ingenting. Därför kommer ni se en del negativa recensioner på min blogg. Det jag däremot inte vill syssla med är att skriva otrevligheter om författare och deras alster. Det är bara elakt och sånt kommer ni inte se på min blogg.

Förresten! Glöm inte bort utlottningen som avslutas imorgon kväll. Tre fina böcker står på spel.

 

8 thoughts on “Negativa recensioner + utlottningspåminnelse

  1. Lottens Bokblogg juli 19, 2014 / 11:01 f m

    Det var intressanta inlägg på nätet, och strongt gjort av Katarina. Själv har jag en gång blivit ombedd att ändra en recension för att författaren inte gillade en sak jag skrivit. Och då var jag ändå i huvudsak positiv till boken.

  2. johannasdeckarhorna juli 19, 2014 / 11:44 f m

    Håller helt med om att elakheter och negativa recensioner inte får bli samma sak. Konstruktiv kritik är mycket bättre 🙂

  3. violen juli 19, 2014 / 4:06 e m

    Ooops! Jag skriver ju alltid vad jag tycker om en bok när jag reflekterar över den. Fick en gång verkligen hårda ord tillbaka från förlaget då jag anmärkt på upprepningar.
    Men eftersom jag numera inte så ofta hanterar recensionsexemplar (de dyker sällan upp nu för tiden, undrar varför 😉 så väljer jag mer själv vad jag läser och då blir omdömena bättre…Om det nu är nödvändigt iofs.
    Nu ska jag tänka mer på att motivera det jag ser negativt och alltid ha med något positivt också. Om det är möjligt alltså.

    • ladywindermere83 juli 20, 2014 / 9:30 f m

      Det är ju sant att när man själv väljer böcker så brukar omdömena bli lite bättre. Illa att ett förlag skäller på en. Det är inte ok!

  4. Bokskorpionen augusti 4, 2014 / 3:07 e m

    Intressant inlägg! Det är sådant man funderar på som recensent. Verkligen strongt av Katarina att ta emot recensionen på ett så bra sätt. 🙂

Kommentera

