The Cuckoo’s Calling – Robert Galbraith

The cuckoos callingKajsas snabba tankar: J.K. Rowlings första deckare.

Recension: Som många andra är jag väldigt förtjust i Harry Potter-böckerna. De följde mig genom ungdomsåren och kommer för alltid ha en plats i mitt hjärta. Så när självaste Rowling släpper en deckare vill jag givetvis läsa den.

Cormoran Strike är en krigsveteran som nu jobbar som privatdetektiv. En dag blir han kontrakterad att försöka lösa mordet på en supermodell, Lula Landry. Hon hittas död nedanför sin egen balkong. Samtidigt har Strike sina egna problem och anställer även en ny sekreterare på prov.

Jag vill verkligen gilla det här men det går verkligen inte. Boken är skriven exakt så som gör att jag vill gå och dra något gammalt över mig, bara jag kommer undan från boken. Enda anledningen till att jag fortsatte läsa var författaren som döljer sig bakom pseudonymen.

Boken är en enda lång dialog. I princip får man följa Strike när han intervjuar en massa vittnen. Under 550 sidor. Med extrem detaljrikedom. Och ett synnerligen formellt språk.

Själva mordet är inte tillräckligt intressant för att hålla mig kvar i handlingen och den jag misstänkte tidigt i boken var också den skyldiga. Det är Robin, den nya sekreteraren/assistenten, som är den intressanta. Hon gör lite egna efterforskningar men tyvärr får man inte följa med henne på dessa. Oftast berättar hon vad som hände för Strike. Ja, exakt, ännu mer dialog.

THE CUCKOO’S CALLING är den första boken i en serie om Cormoran Strike. Jag är kluven angående om jag ska fortsätta med del två eller inte. Det är ju trots allt Rowling, eller hur?

Rekommenderas för: Dialogälskare, formaliafans och de som verkligen ÄLSKAR J.K. Rowling.

2/5 Kajsa Ankor

Betyg 2

 

 

 

10 thoughts on “The Cuckoo’s Calling – Robert Galbraith

  1. Monika juli 6, 2014 / 2:05 e m

    Jaha, nu vet jag inte vad jag vill göra… läsa eller inte, det är frågan 🙂

  2. anettesbokboble juli 6, 2014 / 3:16 e m

    Jeg elsket denne boken og gleder meg vilt til neste 🙂 Dette er nok en bok man enten elsker eller hater, tror jeg 🙂

    • ladywindermere83 juli 6, 2014 / 4:51 e m

      Jag tror dels att jag hade alldeles för höga förväntningar och dels att jag verkligen inte gillar när en författare ”överberättar”. Men tror ändå att jag vill läsa nästa…

  3. johannasdeckarhorna juli 6, 2014 / 3:23 e m

    Den står i min bokhylla, så jag ska helt klart läsa den 🙂 Återstår att se om jag gillar den också…

  4. Linda juli 7, 2014 / 2:54 e m

    Jag tyckte den var lite segt här och där. Men förhållande mellan Robin och Cormoran räddar boken tycker jag:). Utan Robin skulle jag ha dragit nåt gammalt över mig;).

  5. annasbokbord juli 10, 2014 / 4:42 f m

    En av de mer kritiska recensionerna jag läst. Men jag kommer nog ändå testa själv. Det är ju som du säger ändå Rowling.

    • ladywindermere83 juli 11, 2014 / 3:06 e m

      Ja, de flesta gillar den här. Men det jag irriterade mig på mest med boken är sånt som jag verkligen ogillar mest när jag läser. Men tycker också du ska läsa. Jag tror till och med att jag ska läsa nr 2. 🙂

Kommentera

