Tampa – Alissa Nutting

TampaKajsas snabba tankar: En sjuk bok om en sjuk kvinna.

Recension: Celeste Price har allt man kan tänkas vilja ha: utseende, charm, intelligens och en snygg man med stenrika föräldrar. Men det är en sak hon saknar, eller egentligen en sak som hon känner att hon inte kan leva utan – nämligen en 14-årig pojke som hon kan ha sex med.

Titeln på boken fångade mitt öga på BookDepository då jag vill läsa fler böcker som utspelar sig i Florida. Jag blev lite lätt chockad när jag läste vad den handlade om. Samtidigt blev jag nyfiken och den hade fått ganska bra betyg på Goodreads så jag klickade hem den.

Celeste Price är givetvis utbildad engelskalärare. Hon använder sin position till att lägga an på unga pojkar som inte vet vad de ger sig in i när de faller för hennes sexiga inviter. Celeste har ett extra gott öga till Jack vilket slutar i träffar i hennes bil eller i hans pojkrum medan hans pappa jobbar det sena skiftet.

Trots att boken är väldigt kontroversiell då den i ganska detaljrika ordalag beskriver Jack och Celestes träffar tycker jag den är mycket bra. Man behöver inte heta Nabukov för att det ska vara OK att skriva om detta. Jag avskyr dock allting med Celeste och hennes psykopatiska drag gör sig bara mer och mer påminda. Jag sitter och är nästan rädd när jag vänder sida för att se vad hon ska hitta på nu.

Kvinnan drar sig verkligen inte för någonting och känslor har hon inga. Jacks kärleksförklaringar ser hon som jobbiga och får henne att tänka på honom som äldre och mindre attraktiv. Boken väcker verkligen tankar om hur många människor som Celeste det finns i verkligheten. Och hur många av dessa jobbar i skolor eller andra verksamheter där barn ska vara trygga?

Språket är något som faller mig väldigt väl i smaken. Det är sparsmakat men ändå kraftfullt. Nutting lägger inget krut på långa detaljbeskrivningar utan låter mig måla upp min egen bild. Ibland vill man dock inte måla upp någon bild för sig själv, för delar av boken är verkligen helt sjuka. På tal om sjukt, omslaget föreställer faktiskt ett knapphål!

Rekommenderas för: För de som gillar att läsa om psykopater eller uppskattar en välskriven roman om ett väldigt kontroversiellt ämne.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

 

 

6 reaktioner på ”Tampa – Alissa Nutting

  1. Wow, det høres ut som en.. ja ”En sjuk bok om en sjuk kvinna.”. Men det er slike bøker som får en til å tenke. Og selv om en av og til ønsker å tenke slike personer og hendelesr ikke eksisterer så gjør de jo det og det lurt å sette et pekelys på det.

Kommentera

