The Vacationers – Emma Straub

The vacationersKajsas snabba tankar: Roman om en bortskämd familj på semester i Mallorca.

Recension: Tänk att få tillbringa 2 veckor i en privat villa på Mallis. Det vore drömmen, eller hur? Det är precis det som Franny med familj ska göra. De byter ut Manhattan mot sol, bad och god spansk mat. Tanken är att de ska koppla av och bara njuta av ledigheten och vädret. Givetvis går inte allt som planerat.

Franny är mamma i familjen. Hon är gift med Jim, journalist som nyss blivit av med jobbet. Deras tonåriga dotter Sylvia ska börja college efter sommaren. Hon längtar efter att få lämna sin familj och stå på egna ben. Och att bli av med oskulden. Bobby är sonen i familjen. Han tar med sig flickvännen Carmen, sin rädsla för att binda sig och sina pengaproblem. Dessutom följer Charles och Lawrence med, ett gaypar som väntar på besked från adoptionsbyrån.

Det är en stor familj som ska samsas om huset. Tyvärr är endast Lawrence och Carmen trevliga människor att läsa om. Visst är Sylvia lite rolig när hon är så cynisk hela tiden och hennes jakt på lösningen till oskuldsproblemet är ganska rolig att följa. En bit in i boken kommer det dock fram att Jim egentligen är en riktig skitstövel. Franny är elitistisk och tror att hon är bättre än alla andra, speciellt när det kommer till sonens flickvän Carmen. Stackars Carmen har det inte lätt i den här boken. Hon är på gränsen till mobbad ibland, främst beroende på att det skiljer tio år mellan henne och Bobby. Jag tycker det är ganska intressant att se vilka känslor en äldre kvinna väcker när hon är tillsammans med en yngre man.

Den delen av boken som jag gillar allra mest och gav mig mest behållning är beskrivningarna av maten och miljön. Jag har varit på Mallorca ganska många gånger och har egna minnen från ön så författarens beskrivningar väckte dessa minnen till liv igen. Jag blev väldigt sugen på att åka tillbaka till ön, äta maten och bada på stränderna. Givetvis besöker karaktärerna även Chopins hus i Valldemossa, där han tillbringade några månader med författaren George Sand.

Jag skulle vilja älska den här boken. Omslaget är underbart, mycket mer vibrerande färger i verkligheten. Språket faller mig i smaken och gör boken ganska lättläst. Dock är karaktärerna osympatiska och arroganta vilket gör att de irriterar mig. Trots att irritation också är en känsla så är det inte riktigt det jag vill ha ut av en bok. Hela boken igenom sitter jag och tänker: ”Karma, bitches!”. Så när slutet närmar sig utan karma är det med lätt ilska jag avslutar läsningen och tar några djupa andetag och räknar till tio.

Rekommenderas för: Mallorcavänner, semestersugna eller för de som gillar arrogans, elitism och cynism.

2/5 Kajsa Ankor

Betyg 2

 

 

 

 

 

Kommentera

