Fallvatten – Mikael Niemi

FallvattenKajsas snabba tankar: Katastrofroman som utspelar sig i Norrbotten.

Recension: Jag tillbringade några veckor en sommar i vackra Luleå. Sommarjobbade och njöt av väldigt vackert väder. Tanken att denna stad skulle kunna förstöras av en gigantisk älvtsunami slog mig aldrig. Men det är detta som FALLVATTEN handlar om. Man får följa flera karaktärer som försöker klara sig undan den livsfarliga flodvågen. Bland annat får man följa den olycklige helikopterpiloten som inte kan komma över att hans fru lämnade honom för en annan. Den moderna samen med en top-of-the-art SAAB. Den kvinnohatande kraftverksarbetaren som skyller allt som går fel i världen på det andra könet. Det finns flera karaktärer till, alla i samma sits – de kämpar för att överleva.

Man får följa en karaktär i varje kapitel och se hur just de agerar och beter sig i en naturkatastrof. Här blir historien lite osannolik. Gör faktiskt människor så här mot varandra i krissituationer? Man behandlar varandra som skit och tänker endast på sig själv. Speciellt kraftverksarbetaren som inte drar sig för mycket. Vissa saker som han gör är så jobbiga att läsa om att jag funderade skarpt på att vända blad.

Jag har tidigare läst POPULÄRMUSIK FRÅN VITTULA av samma författare och gick väl in i den här boken med en förväntan att den här skulle vara lika humoristisk. Tji fick jag. Den är verkligen en katastrofroman, vänta er inget annat. Den kommer att ge en mardrömmar. Den kommer få dig att tänka ”men tänk om det händer på riktigt…”.

Jag är väldigt förtjust i hur Niemi skriver rent språkmässigt. Det är klara meningar som ändå beskriver händelseförloppet, kraften i naturen eller människans panik när man inser att slutet är nära. Tyvärr har boken gett mig lite ångest över att besöka Luleå igen. Möjligen om jag gör upp en flyktplan innan resan.

Rekommenderas för: Boende längs Luleälven, de som gillar demodagsfilmer och alla som vill läsa en spännande bok med osannolika inslag av mänskligt agerande.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

 

 

 

2 thoughts on “Fallvatten – Mikael Niemi

  1. johannasdeckarhorna juni 9, 2014 / 5:02 e m

    Jag har den oläst i bokhyllan 🙂 Har faktiskt inte läst något av honom hittills.

Kommentera

