Nittio minuter – Katarina Persson

Nittio minuterKajsas snabba tankar: Rom-kom som utspelar sig i Los Angeles. Nästan som en film med Katherine Heigl. Nästan.

Recension: NITTIO MINUTER handlar om Nina, halvt svensk och halvt amerikan. Hon har just kommit tillbaka till stan där allt händer, Los Angeles, efter att ha pluggat på universitetet i Sverige. Hennes stora dröm är att få jobba i receptionen på det berömda Hotel Visconti i Beverly Hills. Tyvärr kraschar hennes dröm ganska omgående. Därför blir hon tvungen att ta anställning som assistent till den stora skådespelaren Jake Wakefield. Han är väldigt populär i filmbranschen och är van att få som han vill. Är kollisionen mellan den ganska praktiska Nina och den drömmande Jake ett faktum?

Det här var en väldigt lättläst bok som passar utmärkt i solstolen när man inte vill analysera det man läser utan bara få vara del av ett äventyr. Vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag ändå inte kunde ta till mig den här boken som den trevliga läsning den faktiskt skulle kunna vara. Troligen var alla irritationsmoment en stor bov i dramat. Språkmässigt hade författaren gärna kunnat finslipa lite mer. Jag avskyr att bli skriven på näsan när jag läser en bok och det är tyvärr något man blir ganska ofta när man läser NITTIO MINUTER.

Sen har vi det där med onödiga upprepningar. Har ett exempel från sidan 171 i pocketutgåvan: ” ”Ring Matts assistens och fråga om han har tid för en middag på fredag kväll klockan åtta.” Nina gjorde som han bett henne. ”Hej, Jenny, det är Nina, Jakes assistent. Jake undrar om Matt är ledig för middag fredag klockan åtta.” ” Även detta fenomen återkom boken igenom och det irriterade mig något så hemskt.

Huvudkaraktären Nina är i början av boken en väldigt ytlig tjej. Men några kapitel in känns hon som en helt annan människa utan att det egentligen har hänt henne något väldigt omvälvande. Jag gillar den senare Nina bättre, då den första bortskämt ytliga tjejen var ganska klyschig. En karaktär som jag däremot köper rakt av är Jake Wakefield. Visst kan ha lite divalater för sig ibland men han känns ändå genuin och som han har fötterna på jorden. Här har författaren lyckats med en bra karaktärsuppbyggnad.

Tyvärr blev det inget bra betyg från min sida när det kommer till NITTIO MINUTER. Jag blev inte underhållen utan mest irriterad. Tack Månpocket för recensionsexemplaret!

Rekommenderas för: Solstollar, rom-komsälskare, Hollywooddivor eller de som inte irriterar sig på saker lika lätt som jag.

1/5 Kajsa Ankor

Betyg 1

 

One thought on “Nittio minuter – Katarina Persson

Kommentera

