NOS4R2 – Joe Hill

nos4r2Kajsas snabba tankar: En bok vars titel skriker vampyrer men som faktiskt inte innehåller spår av en enda.

Recension: En svart Rolls Royce kommer rullande. En Wraith med registreringsskyltarna NOS-4R2. Jag tror inte att jag skulle stå kvar för att se vem som kör den spöklika bilen. Denna bil har däremot en stor roll i boken NOS4R2. Den ägs nämligen av Charlie Manx, seriemördare och barnkidnappare, men även innehavare av den svåråtkomliga nöjesparken Christmasland. Där är det jul året om och doften kring Charlie Manx får en alltid att tänka på högtidens godsaker.

Victoria McQueen är en bortskämd flicka. Hon får i princip allt hon önskar sig, förutom lyckliga föräldrar. Men hennes käraste ägodel är ändå hennes fina cykel. En magisk cykel är det, som kan ta Victoria till den plats där hon behöver vara för att hitta något viktigt. Allt hon behöver göra är att cykla över en bro sen är hon där, var än det råkar vara. Så en dag beslutar hon sig för att hitta en av de bortrövade små barnen och, vips, är hon på Christmasland. Som tur är lyckas hon med det ingen annan lyckats med, nämligen fly.

Många år senare är Victoria McQueen vuxen och inte alls lika bortskämd. Hon har en egen son och tillbringar sin mesta tid med att antingen må dåligt över att hon håller på att bli galen eller till att meka med motorcyklar. Vad hon inte vet är att Charlie Manx och hans hjälpreda Gasmaskmannen planerar att hämnas på Victoria. Och inte bara hon är i fara utan även hennes son, för vi vet ju alla att Charlie Manx föredrar barn.

Jag har läst flera av Joe Hills böcker och gillat dem. NOS4R2 är en aning mer svårtillgänglig. Redan i början av boken märker man att detta kommer bli en annorlunda läsupplevelse. Boken är full av teckningar, utdrag ur tidningar, internet med mera. Dessutom kan en mening sluta mitt i och tas upp igen i början på nästa kapitel. Gissa om jag blev frustrerad tills jag kom på hur det låg till.

Läskigheten ska vi inte prata om. Vissa stycken i den här boken är jag tacksam för att jag läste när det var ljust ute och jag inte var ensam hemma. Den kryper under skinnet på en på ett högst obehagligt sätt. Jag upplever inte Charlie Manx som den mest skrämmande personen i boken utan det är faktiskt Gasmaskmannen. Han som kommer med sin gas som luktar pepparkaka och antingen kidnappar dig så du får åka creepy Rolls till Christmasland eller så våldtar han dig innan han styckar upp dig i småbitar. Ja, den här boken är verkligen inget för den som inte gillar skräck av det mer blodiga slaget.

Karaktärsmässigt är jag faktiskt inte så förtjust i Victoria McQueen. Hon fattar i princip bara dåliga beslut och så är hon så irriterande och gnällig att man får lite ont i huvudet. Min favoritkaraktär är Wayne, Victorias son. Hans öde och de känslor och egenskaper som kommer fram hos honom är trovärdiga trots handlingen. Lou, Waynes pappa är också en väl beskriven karaktär, en lite tjock kille som älskar motorcyklar och StarWars.

Då kan man fråga sig varför denna bok inte får fem Kajsa Ankor av mig. Svaret är enkelt, den är för lång. Den är dessutom ganska ojämn i tempo och mot slutet av boken ville jag bara att den skulle ta slut. Tror den hade mått bra av att vara några hundra sidor kortare, i stil med HORN. Jag ser fram emot nästa bok som Joe Hill släpper. Dessutom ryktas det om att det finns många hänvisningar i NOS4R2 till Hills kända pappas verk, Stephen King, bland annat från THE STAND.

Rekommenderas för: Julälskare, Rolls Roycefanatiker, pepparkaksgubbar och de som inte är alltför lättskrämda.

3,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 3,5

 

6 reaktioner på ”NOS4R2 – Joe Hill

      1. Det hoppas jag verkligen, hans andra böcker har ju översatts, men jag kan inte hitta någon information alls om denna 😦

Kommentera

