En smakebit på søndag: Onda flickor – Alex Marwood

Smakebit på söndagEn lång helg är snart slut. Men ingen söndag utan att dela med mig av en smakbit. Vill ni läsa flera smakbitar, besök den fina, norska bloggen Flukten fra virkeligheten.

Denna veckans smakbit kommer från boken ONDA FLICKOR av Alex Marwood. Den handlar om två flickor som 1986 döms för mord. Tjugofem år senare träffas de igen. En seriemördare går lös och har ihjäl unga kvinnor. Efter ett tag inser de båda kvinnorna att de är i fara, trots nya identiteter. Smakbiten kommer från sidan 28 i pocketversionen. Den är del av en tillbakablick från 1986. Jag har inte kommit speciellt långt i boken än, men det där överhängande hotet att något snart kommer att hända som får fasaderna att rämna gör den ganska obehaglig. Dessutom får man veta vad som hände 1986 i korta kapitel under tiden nutidshandlingen pågår. Intressant bok som jag ser fram emot att läsa vidare i.

Onda flickorFöräldrarnas sovrumsdörr står öppen, och den unkna lukten av otvättad hud och smutsiga lakan brer ut sig över hallen som svavelgas över ett kärr. Morsan är inte uppe än: en formlös massa ligger stilla under det grå täcket.

30 thoughts on “En smakebit på søndag: Onda flickor – Alex Marwood

  1. johannasdeckarhorna maj 4, 2014 / 3:16 e m

    Ytterligare en oläst bok jag har i min kö. Tack för smakprovet, nu kanske jag tar itu med den snart. 😉

    • ladywindermere83 maj 4, 2014 / 3:19 e m

      Den är ganska lättläst då det tycker jag du ska göra… 🙂

  2. Monika maj 4, 2014 / 3:37 e m

    Usch ja, jag hade hela tiden känslan av en annalkande katastrof. Mycket bra bok, tycker jag 🙂

    • ladywindermere83 maj 4, 2014 / 4:29 e m

      Jag blev inspirerad av din recension, faktiskt. Så tack för tipset! 🙂

  3. lene maj 4, 2014 / 4:19 e m

    Takk for smakebiten!

  4. Lottens Bokblogg maj 4, 2014 / 4:46 e m

    Tack för smakbiten. Tyckte den var bra, men hade så väldigt höga förväntningar så den nådde inte upp till dem riktigt…

    • ladywindermere83 maj 4, 2014 / 6:05 e m

      Jag hade inte så stora förväntningar när jag började läsa så förhoppningsvis klarar jag mig ifrån besvikelse. Tycker än så länge den är spännande och välskriven.

  5. bokdamen maj 4, 2014 / 6:04 e m

    En mycket intressant och tankeväckande bok som jag gillade! 🙂

    • ladywindermere83 maj 4, 2014 / 6:05 e m

      Vad kul! Hoppas jag känner likadant när jag läst klart. 🙂

  6. Pia maj 4, 2014 / 6:34 e m

    Uff, creepy!

      • Pia maj 4, 2014 / 6:40 e m

        Det har du rett i! Tror jeg må se om jeg finner denne på norsk 🙂

      • ladywindermere83 maj 4, 2014 / 6:42 e m

        Än så länge kan jag rekommendera den! 🙂

  7. C.R.M. Nilsson maj 4, 2014 / 7:15 e m

    Den här boken börjar jag bli alltmer nyfiken på 🙂 Tack för smakbiten!

  8. Linda maj 4, 2014 / 9:07 e m

    Nu blev jag mer nyfiken på den:).

    • ladywindermere83 maj 5, 2014 / 2:18 e m

      Den är ganska lättläst så bara att börja läsa! 😉

  9. Västmanländskan maj 4, 2014 / 9:15 e m

    Grattis – du var en av dem som fick ett ex av boken ”Tills kärleken skiljer oss”.
    Mejla mig din adress så skickar jag boken: vastmanlandskan[at]gmail[punkt]com

    • ladywindermere83 maj 5, 2014 / 2:19 e m

      Det är den minst sagt. Inte så uttalat spännande utan något underliggande hotfullt… 🙂

  10. Anna maj 5, 2014 / 9:26 f m

    Oj oj oj, detta låter ju väldigt lovande! Tack för tipset 🙂

Kommentera

