Ture Sventon i varuhuset – Åke Holmberg

Ture Sventon i varuhusetKajsas snabba tankar: Rolig berättelse om den något självgode, men genialiske, privatdetektiven Ture Sventon.

Recension: Ett av mina starkaste barndomsminnen är julkalendern som handlade om Ture Sventon. Pappa fick väldigt länge efter den sändes titta bakom gardinen så det inte stod en illvillig vessla där, med alldeles för spetsiga skor. Trots att det skrämde mig som barn var jag väldigt förtjust i privatdetektiv Sventon. Så när jag hittade den här boken på loppis blev jag ännu mer lycklig – den här har jag nämligen aldrig läst.

TURE SVENTON I VARUHUSET handlar om en mystisk tjuv som på natten stjäl saker från det stora varuhuset City. Direktör Nickel vill komma till botten med det gäckande mysteriet och är tvungen att blanda in Ture Sventon. Hans egen säkerhetspersonal går nämligen bet på att fånga tjuven. Trots att nattvakten ser tjuven kan inte vakthunden få upp ett enda spår efter honom. Är det möjlig att tjuven inte luktar någonting?

Det här är en mycket rolig bok. Det finns så många dialoger i den här boken som får en att skratta högt. Exempelvis en lång, men fåordig dialog där Sventon och direktör Nickel diskuterar om det omöjliga faktiskt kan vara möjligt. Språket är lite gammaldags, men fattas bara. Det hade inte varit rätt mot Ture Sventon om språket inte passade eran då galoscher användes dagligdags.

Fröken Jansson är med i delar av boken, mest för att servera nykokt kaffe. Tyvärr inga temlor. Sventon får hjälp av direktör Nickels barn – Pia och Finn. De är två coola ungar, alltid klädda i det senaste modet och pratandes slang. De balanserar upp den gammalmodige Sventon en aning.

Givetvis måste Sventon klä ut sig och gå undercover. Hur han ser ut kan man se i de enkla, men vackra, illustrationerna av Sven Hemmel. Han har även illustrerat omslaget. Jag hoppas att jag hittar fler Sventon-böcker på mina loppisrepor, för de tål verkligen att läsas om. Speciellt med Helge Skoogs röst i bakhuvudet.

Rekommenderas för: Privatdetektiver, chokladälskare, supershoppare, galoschanvändare eller den som vill ha roligt en stund.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

4 reaktioner på ”Ture Sventon i varuhuset – Åke Holmberg

Kommentera

