Inventering – Erlend Loe

InventeringKajsas snabba tankar: Humoristiskt absurt äventyr med en 60-årig poet som huvudperson.

Recension: Har ni någonsin känt er så orättvist behandlade att ni skulle vilja vända upp och ner på allt? Precis så känner sig den norska poeten Nina Faber, ca 60 år gammal. Hon är halvkänd, eller snarare var, då år av för mycket alkohol och skrivkramp har gjort henne anonym. Men nu är hon tillbaka. Hon hittade gnistan att skriva igen, i självaste Istanbul. Så på utgivningsdagen av hennes nya diktsamling Bosporen väntar hon ivrigt på recensionerna.

Tyvärr visar sig recensionerna inte vara speciellt trevlig läsning för den arma poeten och helt plötsligt är även hennes uppläsning på Akademibokhandeln i Oslo inställd. På grund av hastigt påkommen inventering. Är det verkligen så här man behandlar en skicklig poet som nästan vunnit Nordiska rådets litteraturpris. Om det inte varit för de där svenskarna, danskarna och islänningarna förstås…

Resan som Nina Faber nu beger sig ut på i Oslo är gränslös. Hennes uppförande är inte riktigt lämpligt för någon människa idag. Men sättet som Erlend Loe beskriver händelserna på är underbart. Man fattar att det är absurt men på något sätt klingar det ändå självklart.

Loe är en av mina favoritförfattare och det har inte ändrats i och med INVENTERING, snarare tvärtom. Jag tycker boken är mitt i prick på flera plan. Dels har vi Nina Faber, poeten som är missförstådd. Hon är så dråplig men så självsäker att man kan inte annat än att tycka om henne. Språket i boken passar mig som handen i handsken. Inget onödigt dravel utan istället knivskarpt.

En del som jag gillade väldigt mycket var den där Nina Faber berättar vad hon anser om recensenter. Nu betraktar jag mig inte som någon fullblodsrecensent precis men visst kan man tänka på vissa av sakerna hon nämnde. Jag delade med mig av en bit av detta stycke i en smakbit för några veckor sen. Vill ni läsa den så klicka här.

Nu är det vara att vänta tills nästa bok från Erlend Loe kommer ut. Något att se fram emot, som vanligt! Dessutom vill jag tacka Alfabeta för recensionsexemplaret. Passar även på att berömma det vackra omslaget.

Rekommenderas för: Missförstådda poeter, kritiska recensenter, golfspelare, snuskiga psykologer eller alla som uppskattar lite trevlig, absurd läsning.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

5 thoughts on “Inventering – Erlend Loe

  1. Anna april 28, 2014 / 4:19 e m

    Jag tyckte nog att en del av den här boken går på rutin, han slår in lite väl många öppna dörrar. Samtidigt var det en rörande bild av Nina, jag minns särskilt svängen hon tar till biblioteket för att se om någon av hennes diktsamlingar är utlånade.

    • ladywindermere83 april 28, 2014 / 4:23 e m

      Och känslan när hon insåg vem som egentligen hade lånat den… 🙂 Jag hade faktiskt inget problem med att den var lite rutinmässigt skriven. Jag uppskattade den väldigt ändå. Kan vara skönt att känna igen sig i en författares sätt att skriva. 🙂

      • Anna maj 1, 2014 / 6:46 f m

        Ja, det är sant. Man et vad man får när man läser en Loe och det kan också vara mycket skönt. Du har vunnit en bok hos mig. Mejla din adress på anna@joholofsson.se så kommer Sankmark!

      • ladywindermere83 maj 1, 2014 / 11:04 f m

        Vad kul! Ser fram emot att få läsa den. Adress kommer… 🙂 Tack för att du förgyllde min dag!

Kommentera

