Ursäkta att man vill bli lite älskad – Johanna Thydell

ursakta-att-man-vill-bli-lite-alskadKajsas snabba tankar: Ungdomskärlek med bitsk humor och pessimistisk livsåskådning.

Recension: Nora Jonasson är en ung tjej. Hon har en förmåga att se det negativa i det mesta, speciellt i sig själv. Hon har alldeles för rött hår. Hon är alldeles för tråkig. Hon får aldrig någon kille. Men hennes kompis Lisa, den snygga, får alla killar hon vill ha. Ibland även de hon inte vill ha.

Livet är orättvist i Noras ögon. Men trots detta beundrar hon Lisa och gillar att vara kompis med henne. När en av Lisas kärleksrelationer leder till att Nora hamnar i kläm blir inte livet så mycket lättare. Vad är en ung tjej utan sina vänner?

Huvudkaraktären är en härlig tjej som tyvärr inte har insett det själv. Hon har en frisk ironi och humor som hon kan komma långt med. Jag uppskattar speciellt de så aforismerna som kommer som fotnötter lite då och då. De kallas för Noriska ordspråk. Ett exempel på ett sådant ordspråk är: Surt sa räven om rödhåriga. Det får ju mig osökt att tänka på South Park…

Men gillar jag det här då? Nja, inte direkt. Tror egentligen det mest beror på att det var några år sedan jag var i tonåren. Jag har lite svårt att knyta an till Nora och hennes vänner. Men hade jag varit i samma ålder tror jag nog att jag hade älskat den här boken. Noras gnälliga attityd hade inte irriterad mig lika mycket som den gör nu.

Johanna Thydell är en duktig författare som förstår sig på ungdomar. Släpper hon en vuxenbok någon gång kommer jag vilja läsa den bums meddetsamma.

Rekommenderas för: Unga tjejer och killar, rödhåriga och de som uppskattar ironi.

2/5 Kajsa Ankor

Betyg 2

 

Kommentera

