iPad-app som snor lästid…

För inte så många år sen var jag en inbiten World of Warcraft-spelare. Jag ägnade inte all min fritid åt spelet men uppskattade lite questing efter jobbet eller en svår raid med guildet på lördagskvällen. Jag sköt ihjäl många beasts med min hunter Kaahot och svingade dubbelhandssvärd med min paladin Aeni. De var mina vänner och tillsammans med min mans tuffa warrior Nurduk och hans helande präst Shadur ägde vi Kalimdor. Eller ja, nästan i alla fall. Sen dog en av våra datorer. Vi tappade lusten till spelet och la det på hyllan men i våra minnen levde våra karaktärer vidare.

Snabbspolning till gårdagen. En snabb titt i App Store leder till en väldigt trevlig upptäckt: Hearthstone – Heroes of Warcraft. Detta är ett kortspel, lite i samma anda som Magic the Gathering. Klasserna från WoW är tillbaka och man kan samla kort för att förbättra sin lek. Dessutom är spelet helt gratis. Eller man kan ju köpa kort för riktiga pengar om man vill, men det är ju lite som att fuska.

Sen vi laddade ner det här spelet har jag och mannen suttit med paddan i händerna och spelat runda efter runda. Vi trivs bra då karaktärerna är familjära och vi kan kasta samma spells som vi brukade göra i Kalimdor.

Oj, vad sugen man blev på att återuppväcka Kaahot, Aeni, Nurduk och Shadur. Någon som spelar WoW? Kanske vi ses i korsningen i The Barrens för att dansa lite.

Hearthstone

Kommentera

