En smakebit på søndag: When the Guns Fall Silent – James Riordan

Smakebit på söndagPåskdagen börjar lida mot sitt slut. Jag är väldigt glad över att vi har annandag påsk imorgon så man får en extra ledig dag. Helgen har tillbringats med nära och kära och en hel del god mat. Idag har jag även hunnit läsa en hel del. Men nu vill jag dela med mig av en smakbit. Klicka in dig på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och dela med er ni också eller klicka bara runt bland alla andras smakbitar.

Jag läser ju ganska många böcker samtidigt så jag har några att välja på när jag ska välja smakbit. Idag valde jag en ur en bok som jag inte börjat på än, men som ligger som nästa bok att läsa i högen. Boken heter WHEN THE GUNS FALL SILENT av James Riordan. Den handlar om Jack. Idag är han en gammal man, en man som även är krigsveteran. Han tänker tillbaka på hans tid som soldat under första världskriget. Mycket död och elände, men det han minns bäst är en stund när alla la ner vapnen och ägnade en stund åt att spela fotboll. Smakbiten kommer från sidan 3. Jacks barnbarn har just frågat honom hur många tyskar han dödat i kriget. Det får han att tänka på tiden i skyttegravarna.

When the guns fall silent”Weren’t you scared?”

That was a tough one. How can you explain Fear?

Fear for your own ife. Fear of those at home. Fear of being a coward. Fear of letting your mates down. Fear of killing another human being: a son, a brother, a sweetheart . . . a friend.

He was scared all right.

Dead scared. Shivers-down-the-spine, hair-standing-on end, shit-your-pants scared.

He never told Perry lies. Trust is based on truth. And what greater trust is there than that between grandchild and grandparent?

”I was terrified.”

22 reaktioner på ”En smakebit på søndag: When the Guns Fall Silent – James Riordan

  1. Sterk smakebit, denne må jeg finne ut mer om 😉 Så bra at ”Winger” står på leselisten din! Jeg leste den ferdig i går, og slutten var veldig overraskende og utrolig bra. Anbefales 🙂

Kommentera

