Bokbloggsjerka 18-21 april – Skruvat tittande

Påskhelgen är äntligen här. Solen skiner där ute och vädret ska väl bara bli bättre och bättre. Att det dessutom finns en bokbloggsjerka att besvara gör ju inte tillvaron sämre direkt. Veckans fråga är:

Vilken är den mest skruvade tv-serie/film du har sett i din favoritgenre?

Det här var en svår fråga. Dels för att jag egentligen inte har en favoritgenre vad det gäller TV eller film. Men även för att ordet skruvad kan ha så olika innebörd. Jag väljer att tolka ordet som annorlunda, en serie/film som inte är riktigt som alla andra.

Jag och min man tittar på en hel del serier så jag har några att välja på. Min första tanke föll på Game of Thrones. En serie som inte är rädd för att ha ihjäl huvudpersoner och som är ganska rå och blodig (och naken). Men sen funderade jag vidare och tänkte på South Park. En serie helt utan gränser men som oftast prickar mitt i prick. Vissa avsnitt tycker jag är lite larviga och barnsliga men många är så bra att man skrattar långt efter att avsnittet är slut.

Men – jag valde inte någon av dessa serier. Mitt val föll på Warehouse 13. Det är en serie som går på SyFy och är nu inne på sin femte och sista säsong. Den handlar om ett stort lager där magiska och oftast farliga artefakter förvaras. Det finns många bovar som vill komma åt dessa artefakter så lagret måste skyddas. Dessutom finns det många reliker som inte hittats än och dessa letar de som jobbar på lagret upp. Ett jobb som kan innebära döden.

Den här serien är en scifi-fantasy-komedi med glimten i ögat. Specialeffekterna är inte i klass med Game of Thrones men det gör ingenting. Serien är ett stort charmpiller och det kommer vara lite sorgligt när den tar slut.

22 thoughts on “Bokbloggsjerka 18-21 april – Skruvat tittande

  1. Holavedsbruden Ewa K april 18, 2014 / 6:11 e m

    Jag är inte mycket för att följa serier, vare sig de är skruvade eller inte.

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 7:38 f m

      För mig är det tvärtom. Jag älskar en bra tv-serie. Nästan lika bra underhållning som en bok! 🙂

  2. Lottens Bokblogg april 18, 2014 / 7:36 e m

    Warehouse 13 har jag nog inte ens hört talas om. South Park såg jag lite av när det var nytt, men det var inte min typ av humor 😉

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 7:40 f m

      Håller med dig om att South Park har en speciell humor…

  3. annasbokbord april 18, 2014 / 9:31 e m

    Så synd att Warehouse 13 är inne på avslutande säsongen, älskar serien. Håller med om att det ligger i tolkningen vad som är skruvat.

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 7:41 f m

      Bara 5-6 avsnitt sen är det slut… 😦 De ville väl inte lämna fansen med en cliff hanger…

  4. Monika april 19, 2014 / 6:14 f m

    OK, då måste jag ju kolla upp den där Warehouse 13 🙂

  5. Drömmen om en bok april 19, 2014 / 6:52 f m

    Åh, Game of Thrones är jag och maken fast i för tillfället 🙂

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 7:42 f m

      Ja, det är lätt att fastna i den. Den är riktigt bra!

  6. bokdamen april 19, 2014 / 11:08 f m

    Har hört talas om Warehouse 13 men jag har inte sett den. Kul att man får så mycket tips i jerkan. 🙂

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 7:43 f m

      Exakt. Men jag följer egentligen redan för många serier… 🙂

  7. Perny april 19, 2014 / 2:19 e m

    Warehouse 13 har jag hört talas om. Kanske något man ska kolla på.

  8. Malin april 20, 2014 / 6:14 f m

    Har aldrig hört talas om den serien, men det låter som något som jag kan gilla. Får kolla upp den. 🙂

  9. C.R.M. Nilsson april 20, 2014 / 9:52 f m

    Warehouse 13 är jag faktiskt lite nyfiken på 🙂 Och ännu mer när den börjar bli avslutad – då är det ju bara att dra igenom alla säsongerna på en och samma gång!

    • ladywindermere83 april 20, 2014 / 11:43 f m

      Precis. Skönt att ha en serie som man inte behöver vänta på. Bara att mata avsnitt efter avsnitt… 🙂

  10. Freja april 21, 2014 / 4:30 e m

    Kul att få höra om en serie som är helt okänd för mig! Sci Fi är inte min genre, men mannen gillar det så jag ska tipsa honom!

Kommentera

