En smakebit på søndag: Blodsarvet #1: Krigarhjärta – Henrik Larsson

Smakebit på söndagSöndag igen. Helgen har bara susat förbi, precis som vanligt. Var på ett trevligt after work i fredags och fick en massa trevliga boktips inom fantasygenren. Så nästa författare som jag kommer fördjupa mig i är nog Brendan Sanderson. Ska bara läsa lite andra böcker först… Söndag = smakbit, precis som det ska vara. Kika in hos Flukten fra virkeligheten och dela med er ni också.

Idag kommer min smakbit från boken KRIGARHJÄRTA av Henrik Larsson. Det är första delen i trilogin Blodsarvet och handlar om nioårige Erik som blir tillfångatagen av söderlänningar och säljs som slav. Han känner dock att han inte är som alla andra och i en värld där allt beror på vilka dina föräldrar är det svårt att inte veta vem man är. Del två heter ISÖHÄXAN och del tre PROFETENS TID. Smakbiten kommer från början av boken och handlar om Eriks sista minne av hans barndomsby i Nordland (sidan 11 i pocketutgåvan).

krigarhjartaDe första, gripbara minnen jag har av mitt liv är bland de allra blodigaste. Jag var nio år gammal när den by jag växte upp i ödelades. Bilderna som kommer till mig när jag återkallar den dagen är hur jag leker tillsammans med några andra barn i byn. Vi springer omkring bland de vuxna som rensar ogräs på åkern. Det är tidig morgon, sen höst, och bitande kallt. Min andedräkt blir till ånga i luften. Vi kastar oss runt de vuxnas ben, rullar runt i den halvfrusna leran, skrattar. Jag kommer inte ihåg namnet på byn, eller ens på någon av byborna. Allt som hände innan denna dag är inte mer än antydningar till minnen, suddiga fragment av ett obetydligt liv som jag har föraktat. Föraktat och därför glömt. Men jag minns mitt eget namn.

22 thoughts on “En smakebit på søndag: Blodsarvet #1: Krigarhjärta – Henrik Larsson

  1. Elena april 13, 2014 / 12:06 e m

    Takk for smakebit, har aldri hørt om denne før men ser interessant ut! Jeg har også lyst til å lese Brendan Sanderson bøker i nærmeste fremtid, har hørt veldig mye bra om ale bøkene hans!

    • ladywindermere83 april 13, 2014 / 1:25 e m

      Den är helt ok, håller inte riktigt måttet mot de större fantasyförfattarna. Men spännande och ganska intressant…

  2. Monika april 13, 2014 / 1:29 e m

    Låter lite som fantasy detta också. Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 april 13, 2014 / 1:30 e m

      Jo, genren är fantasy – på svenska. Har aldrig läst det tidigare… 🙂

  3. Lottens Bokblogg april 13, 2014 / 5:16 e m

    Läser inte så mycket fantasy men den här har jag faktiskt läst på uppmaning av min make 🙂 ser fram mot dina fantasytips framöver!

    • ladywindermere83 april 16, 2014 / 6:58 e m

      Får se till att komma med lite tips då och då! 😉 Vad tyckte du om boken då?

  4. anette april 13, 2014 / 6:26 e m

    Så flott smakebit! Dette høres ut som en bokserie for meg, jeg elsker denne type bøker. Og så var det jo ekstra godt at du heiet på det rette laget i dag 😉 Jeg er helt utslitt etter den spennende kampen, og det ble jammen felt en tåre på slutten også! 🙂

    • ladywindermere83 april 16, 2014 / 6:59 e m

      Ja, de kämpade bra. Jag fick fira lite för några dagar sen också. Arsenal gick ju till final i FA-cupen! 🙂

  5. bokdamen april 13, 2014 / 6:38 e m

    Spännande smakbit! Jag har kommit igång lite mer med fantasy men har lite svårt för renodlad. Hur är denna? 🙂

    • ladywindermere83 april 16, 2014 / 7:00 e m

      Den är väldigt lätt för att vara fantasy. Är en bit in i del två, Isöhäxan, och är helt ärligt inte frälst. Finns nog bättre fantasy att börja med än den här… 🙂

  6. Mandelhjärta april 14, 2014 / 7:37 f m

    Tack för smakbiten. Osäker på om detta är en bok jag vill läsa. Ovan genre för mig. 😉

    • ladywindermere83 april 16, 2014 / 7:02 e m

      Tror inte detta är en bra fantasybok att börja med… Lite seg och högtravande men ändå full av klyschor och långtråkig. 🙂

  7. Birthe april 14, 2014 / 9:52 f m

    Virker som en spennende bok, takk for smakebiten 🙂

  8. Bokskorpionen april 15, 2014 / 1:53 f m

    Det låter väldigt spännande det här. Och vilket både vackert och dramatiskt omslag! Tack för smakebiten och boktipset! 🙂

  9. C.R.M. Nilsson april 15, 2014 / 4:18 e m

    Den här serien är jag lite nyfiken på 🙂 Tack för smakbiten!

Kommentera

