The Lunar Chronicles #2: Scarlet – Marissa Meyer

ScarletKajsas snabba tankar: Uppföljaren till Cinder, den här gången med en hint av Rödluvan!

Recension: Jag väntade inte många minuter med att ta upp den här boken efter att ha läst CINDER. Jag älskade den boken, dels tack vare världen som Meyer målat upp men även tack vare karaktärerna. I SCARLET får vi träffa nya karaktärer. En tjej som heter just Scarlet. I början av boken får man veta att hennes mormor har försvunnit och att polisen har lagt ner hennes fall då de tror att hon gett sig av på egen hand. Scarlet beslutar sig för att själv lösa mysteriet bakom hennes mormors mystiska försvinnande. Till sin hjälp på äventyret har hon Wolf, en streetfighter som hon egentligen inte litar på, men som hon ändå inte kan låta bli att komma nära.

Dessutom fortsätter berättelsen om Cinder. Hennes äventyr har också just börjat och hon har stiftat bekantskap med Captain Thorne, en rolig filur som bidrar med mycket humor och värme till berättelsen. När dessutom Iko kommer tillbaka in i historien är lyckan gjord. Jag kommer på mig själv med att skratta rakt ut ibland.

Samma problem som jag hade med CINDER finns här. Det är ganska förutsägbart och ibland undrar jag hur karaktärerna ligger till i intelligenskvot. Vissa ”hemligheter” är så uppenbara att de inte kunde blivit klarare om de så skrivits på näsan på dem. Men det gör inget. Jag köper det med hull och hår och blir inte ens lite irriterad. Varför? Jo, för Marissa Meyer bjuder på en hejdundrande historia. Fart, fläkt, kärlek, spänning och humor. Tillsammans med den framtidsvärld hon beskriver och med inslag av Lunars gör det serien till en av de bästa i år.

Nästa bok i serien heter CRESS. Jag ser verkligen fram emot att läsa den. Jag hoppas att Prince Kai och den onda Queen Levana kommer vara med lite mer. Cress ska i alla fall ha inspirerats ur sagan om Rapunzel. Men här verkar det inte bara vara håret som är hennes fördel. Hon ska dessutom vara en sju helsickes hacker.

Rekommenderas för: De som läst CINDER.

4/5 Kajsa Ankor

Betyg 4

2 thoughts on “The Lunar Chronicles #2: Scarlet – Marissa Meyer

Kommentera

