Bokbloggsjerka 4-7 april – Vad tycker jag egentligen om deckare?

Veckans fråga i bokbloggsjerkan har sitt ursprung från ett inlägg som Bokblomma publicerade under gårdagen. Där berättar hon hur hon känner för deckargenren. Nu är det min tur!

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Min syn på deckargenren är inte speciellt ljus. Jag upplever att det släpps väldigt många dussindeckare. De är ganska lika varandra och känns faktiskt mest som kassakor till förlagen. Nu är det inte meningen att dra alla deckare över en kam, det finns faktiskt mycket bra också. Men med tanke på alla kriminalare som publiceras varje år är det en omöjlighet att alla kan vara bra. Någonstans kostar det att fokusera på kvantitet istället för kvalitet.

Jag gillar inte begrepp som finlitteratur eller skräplitteratur. Man läser det man vill, huvudsaken att man läser. Men detta hindrar inte deckargenren från att ta skada om man fortsätter att pumpa ut bok efter bok som påminner om varandra. Vad gäller korrekturläsning – stavfel kan väl vara lite småirriterande, men är boken bra så är det ingenting jag bryr mig om. Däremot har jag svårt för böcker som inte är tillräckligt genomtänkta, något som kan vara svårt att göra om man redan tänker på del 2-6 i serien om polisen med alkohol-/relations-/personlighetsproblem.

Usch, vilket deppigt inlägg. Måste nog ännu en gång poängtera att jag älskar en bra deckare. Det är bland det bästa jag vet i läsväg. Nu blev jag sugen på att läsa Agatha Christie… 🙂

30 thoughts on “Bokbloggsjerka 4-7 april – Vad tycker jag egentligen om deckare?

  1. nathaliesjogren april 4, 2014 / 4:12 e m

    Ja hittar man rätt deckare så är det värt att läsa. Christie har jag aldrig läst men tänkt …nån gång. 🙂

  2. ingergiller april 4, 2014 / 5:08 e m

    Ja, Christie är bra. Lästa massor av henne när jag var yngre.
    /inger

    • ladywindermere83 april 4, 2014 / 6:10 e m

      Inte ofta jag listar ut vem som är mördaren i hennes böcker… 😉

  3. Lena april 4, 2014 / 5:19 e m

    Tycker inte heller om att man delar upp i bra och dålig litteratur. Det är som du säger att det viktigaste är att man läser.

  4. Ugglanoboken april 4, 2014 / 6:54 e m

    Tycker inte heller om termer som finlitteratur och skräplitteratur. Man läser olika böcker, och gillar olika slags böcker, vid olika tillfällen. Det ena behöver inte anses ”bättre” än det andra. Sen håller jag med om att det inte är bra om det pumpas ut en massa allt för snabbt producerade böcker bara för att sälja mer.

    • ladywindermere83 april 4, 2014 / 7:12 e m

      Precis! Litteratursnobberi uppskattas inte av mig… 🙂

  5. Mia Eggimann april 4, 2014 / 6:57 e m

    Det är många som tagit efter Christie och alla har inte lyckats lika bra. Jag gillar deckare och tycker det mesta är ganska bra

    • ladywindermere83 april 4, 2014 / 7:15 e m

      Nej, alla har verkligen inte lyckats men många har försökt. 🙂

  6. Anna april 4, 2014 / 7:19 e m

    Inte mycket kan slå en riktigt bra deckare!

    • ladywindermere83 april 4, 2014 / 7:23 e m

      Nej, synd bara att det tar ett tag att hitta dem… 🙂

  7. Drömmen om en bok april 4, 2014 / 7:42 e m

    Håller med om att det inte alltid verkar ligga så mycket tanke bakom många av deckarna, bortsett från att producera många 🙂 Men Agatha Christie var grejer det!

  8. Monika april 5, 2014 / 7:22 f m

    Jag tror jag knappt listat ut mördaren i mer än en handfull Christie-deckare, hon var helt outstanding i det avseendet 🙂

    • ladywindermere83 april 5, 2014 / 7:31 f m

      Håller helt med! Man kan ju alltid gissa och lyckas pricka rätt, men det är sällan jag är säker på min sak.

  9. Helena, MsHisingen april 5, 2014 / 8:42 f m

    Visst är det trist när det pressas ut ofärdiga böcker på marknaden, men jag tycker inte att det är förbehållet deckarna. Det verkar som många storsäljare, oavsett genre, ofta får en del undermåliga ”kopior”, alternativt att en del serier får fortsätta alldeles för länge.

    • ladywindermere83 april 5, 2014 / 12:54 e m

      Fast samtidigt så är deckargenren i princip den enda genren som har egna avdelningar i bokhandlarna? Givetvis vill förlagen tjäna pengar på det som säljer, därför kommer alla succéer mjölkas. Men i mina ögon är det fortfarande deckargenren som får ta den största smällen, mest eftersom det är en väldigt populär genre.

  10. Holavedsbruden Ewa K april 5, 2014 / 7:40 e m

    Jag tycker inte att deckargenren är mer utsatt än andra vad det gäller att släppa dussinböcker. Det blir väl alltid lite så när något är riktigt populärt, alla vill ha del av kakan.

    • ladywindermere83 april 5, 2014 / 8:02 e m

      Håller delvis med dig om att det inte BARA gäller deckare, men det gör det väl inte mindre problematiskt?

  11. C.R.M. Nilsson april 6, 2014 / 8:39 f m

    Jag tycker att uppdelningen i skräp- och finlitteratur är fullständigt onödigt. Det pratas så mycket om att få människor att läsa, men när de väl läser så är det ”fel” litteratur. Att försöka styra vad någon annan ska läsa känns helt fel för min del.

    • ladywindermere83 april 6, 2014 / 8:46 f m

      Håller helt med dig. Det tror jag att vi som bloggar om böcker kan vara lite delaktiga i att försöka förändra. Personligen läser jag det jag vill läsa, skäms inte för det och bloggar om det om jag har något att skriva. 🙂

  12. Therése april 6, 2014 / 11:01 f m

    Tycker det är fel att prata om skräplitteratur. Tycker alla böcker son faktiskt lockar till läsning är ”bra” litteratur. Jag vet till exempel hur många som helst som börjat lösa igen efter att ha läst Femtio nyanser av honom. Min lillasyster t.ex. Som nu köpt både Kristian Gidlunds böcker, läst Förr eller senare exploderar jag och kommit igång på allvar. Positivt!

    • ladywindermere83 april 6, 2014 / 11:04 f m

      Håller verkligen med! Det var ju en bra sak med Femtio nyanser… 🙂 Den har fått många att läsa och dessutom fått folk att inte skämmas för att läsa ”erotiska” böcker. Nu för tiden diskuteras denna typ av böcker på fikaraster, något inte jag har varit med om tidigare. Verkligen positivt!

  13. Freja april 6, 2014 / 8:44 e m

    Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst ”50 nyanser av…” men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

    • ladywindermere83 april 8, 2014 / 5:58 e m

      Jag läste 50 shades… på engelska så slapp korrekturfelen. Tror det kanske berodde på att förlagen ville få ut dem så fort som möjligt så de kunde sälja ännu fler böcker.

  14. Linnea/Bokblomma april 7, 2014 / 8:27 e m

    Fler deckare borde helt klart vara som Christies.. Jag har dock bara hunnit läsa en av hennes än så länge. Kommer dock bli fler!

Kommentera

