Swing – Bengt Ohlsson

SwingKajsas snabba tankar: Vardagsrealism med fokus på flera i sängen.

Recension: Åke och Hanna är ett gift par i medelåldern. Han jobbar som slöjdlärare i högstadiet och Hanna jobbar på ett läkemedelsföretag. Tillsammans har de dottern Saga. De har det ganska bra tillsammans. Fredagsmiddagar, mys framför TV:n och ett helt OK sexliv.

Men efter att Hanna har träffat sin bästa väninna förslår hon att de ska gå på swingersklubb – alltså en klubb där man har sex inför andra, kanske till och med byter partner. Åke är till en början motsträvig men ger med sig. Själva besöket på klubben går väl sådär men inte långt efter får de en inbjudan av ett av paren på klubben. De vill träffas och byta partner för en kväll. Hur ska de ställa sig till detta?

Berättelsen om Hanna och Åke är ganska komisk. Stundtals är den så tragisk att man inte riktigt vill läsa vidare men ibland skiner den till med vardagshumor. Bengt Ohlsson har fångat ett pars ständiga funderingar kring om deras relation duger till. Är jag tillräckligt spännande för henne? Är jag nog snygg för honom? Ska vi kanske krydda sexlivet med nya partners för en kväll? Det är inte alltid lätt att leva i en relation!

Boken är skriven på ett lättintaget men trevligt sätt. Ibland får man följa Åke och se hur hans inre tankar svänger fram och tillbaka. Ibland får man följa Hanna. Min favoritdel i boken är just innan besöket på swingerklubben. Tycker Ohlsson har fått fram den nervösa ångest som troligen jag också skulle känna om jag någonsin var i samma situation.

Jag har inte läst något annat av Ohlsson än SWING. Jag gillade hans språk och sätt att skriva så får se om jag tar tag i Gregorius någon gång.

Rekommenderas för: Alla som är sugna på sex i geometriska former, de som gillar Bengt Ohlsson eller varför inte till den som lever i en relation.

 

3,5/5 Kajsa Ankor

Betyg 3,5

 

 

En reaktion på ”Swing – Bengt Ohlsson

Kommentera

