The Parasol Protectorate #1: Soulless – Gail Carriger

SoullessKajsas snabba tankar: Afternoon tea, parasoll, vett, etikett. Plus några vampyrer och varulvar.

Recension: Miss Alexia Tarabotti, vår kaxiga huvudperson, har italienskt påbrå. Det är dock inte det som utmärker sig mest hos henne. Nej, hon har dessutom ingen själ. När hon av misstag har ihjäl en vampyr på en social tillställning vänds hennes liv upp och ner.

Lord Maccon, en stilig varulv, jobbar på enheten för övernaturliga brott. Han har ingen stil och struntar i alla etikettregler. Han och Alexia blir ett oväntat radarpar och närmar sig lösningen på varför det dyker upp nya vampyrer i London hipp som happ.

SOULLESS var en glädje att läsa. Jag är glad att jag valde att läsa dem på engelska då språket är vackert och lite gammaldags. Miss Tarabotti är en väldigt rolig huvudperson. Hon har huvudet på skaft och vet vad hon vill, förutom när det kommer till det där med kärlek och sex.

Min favoritkaraktär i boken är faktiskt den färgglada Lord Akeldama. Han är en väldigt excentrisk vampyr som har koll på det mesta som händer i London. Överlag gillar jag de flesta av personerna i SOULLESS. De har humor och det gillar jag. Visst är boken lite förutsägbar ibland. Dessutom kan Alexias träffar av mer erotisk natur bli lite väl mycket, i alla fall ibland.

Nästa bok i serien heter CHANGELESS och jag ser fram emot att läsa den.

Rekommenderas för: Tedrickare, anglofiler, steam-punk-fans och alla som gillar en rolig tjej som huvudperson.

Betyg 4

4 thoughts on “The Parasol Protectorate #1: Soulless – Gail Carriger

  1. OArYA mars 8, 2014 / 9:24 f m

    Instämmer, blev väldigt positivt överraskad av den här!

  2. annasbokbord mars 8, 2014 / 10:50 e m

    Älskade böckerna. Akeldama är härlig men min favorit är Biffy, kommer inte ihåg om han är med i första eller om han kommer sen.

Kommentera

