Pretty Monsters #1: Fel grav och andra berättelser – Kelly Link

bildKajsas snabba tankar: Novellsamling som gränsar till det absurda.

Recension: Denna bok är del ett av novellsamlingen PRETTY MONSTERS och består av fem noveller. Den första, som faktiskt var en av mina favoriter, handlar om en ung poet som tänker gräva upp sin flickvän. Hon dog för mindre än ett år sedan och den unge poeten vill ha tillbaka sina dikter som han lämnade med henne i kistan. Han börjar gräva och i graven ligger det någon annan…

Den andra novellen, TROLLKARLARNA I PERFIL, handlar om en ung pojke som kan läsa tankar och prata med sin syster som just nu är uppassare åt en trollkarl i Perfil.

TROLLERI FÖR NYBÖRJARE, är den tredje novellen i boken. Den handlar om en TV-serie som inte går på bestämda tider. Inga roller spelas någonsin av samma karaktärer och den utspelar sig i ett bibliotek. Mystiskt värre, eller hur?

Den fjärde novellen som heter SAGOHANDVÄSKAN handlar om en mormors väska som innehåller en hel by. Tiden går annorlunda i väskan och vet man inte hur man öppnar den kan man råka stöta på den nakna hunden vars päls nu pryder väskan.

Femte novellen, den kortaste, handlar om ett tvillingpar som älskar att leka Du är död-leken. Den gav mig riktigt med kalla kårar.

Överlag är den här boken konstig. Konstig är ett ord som kan ha både positiv och negativ klang. I det här fallet är det mer åt det positiva hållet. Den är vackert knäpp. Ibland är den läskig, ibland fantastisk ibland en flopp. Den andra novellen, TROLLKARLARNA I PERFIL, gillade jag inte alls. Rörig och utan slut. Man skulle nog kunna säga att ingen av novellerna har något direkt slut. De slutar allihop lite som Sopranos…

Jag har den andra delen av PRETTY MONSTERS, ASKUNGELEKEN OCH ANDRA BERÄTTELSER. Väntar nog ett tag med att läsa den så jag kan hämta mig lite. Även del två har vackra illustrationer av den prisbelönte Shaun Tan.

Rekommenderas för: Konstintresserade, personer som gillar absurditeter och den som uppskattar en välskriven novell.

Betyg 2,5

8 reaktioner på ”Pretty Monsters #1: Fel grav och andra berättelser – Kelly Link

  1. Jag läste den här samlingen på engelska, (de två delarna i samma volym) tyckte den var riktigt bra, gillade den mycket. Lite annorlunda noveller, precis som du säger.
    Det här är den enda boken av Link som jag läst.
    Jag håller på att läsa en antologi just nu där Link har med en novell; den gillade jag också mycket. 🙂

Kommentera

