En smakebit på søndag: Nattens cirkus – Erin Morgenstern

Smakebit på söndagHelgen är snart slut. Veckan som gått har varit intensiv men väldigt rolig. Speciellt när man har fått hämta ut paket innehållandes bokreaböcker. Jag har redan börjat läsa fem av böckerna. Ska jag hinna igenom alla 50 så måste jag hålla ett högt tempo. Jag tar ett uppehåll i läsningen för att vara med i söndagssmakbiten. Vill ni också vara med? Kika in hos Flukten fra virkeligheten och dela med er ni också.

Denna söndagens smakbit kommer från Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Den handlar om en cirkus som endast här öppet på natten. På denna cirkus finns Celia och Marco, två unga magiker som tävlar mot varandra genom att försöka överträffa varandra. Min smakbit kommer från sidorna 105-106 i pocketutgåvan. Kapitlet heter Premiärnatten 1: Början. Här skildras en öppning av cirkusen, något som verkar färgsprakande och häftigt.

Nattens cirkusNär klockan börjar slå ute vid grindarna släpper den första bågskytten sin pil, som flyger över publiken i en elegant båge och träffar sitt mål i ett regn av gnistor.

Fyrfatet tänds med en kaskad av gula lågor.

Sedan slår klockan sitt andra slag och den andre bågskytten sänder in sin pil i de gula lågorna, som nu får en klar, himmelsblå färg.

Ett tredje slag och en tredje pil, och lågorna får en varm, ljust rosa ton.

Lågor med färgen hos en mogen pumpa följer den fjärde pilen.

En femte pil, och lågorna blir scharlakansröda.

En sjätte ger en djupare, gnistrande, blodröd nyans.

Sju, och elden antar en färg som ett självlysande vin.

Åtta, och lågorna blir skimrande violetta.

Nio, och violett slår över i indigo.

Ett tionde klockslag, en tionde pil, och fyrfatets eld blir djupt midnattsblå.

Vid det näst sista slaget skiftar de dansande lågorna från blått till svart, och det ögonblick som det varar är det svårt att särskilja elden från det omgivande fyrfatet.

Och när det slutliga klockslaget ljuder byts de svarta lågorna ut mot bländande vitt, samtidigt som ett regn av gnistor faller likt snöflingor runt fyrfatet. Väldiga moln av tät, vit rök virvlar upp i natthimlen.

26 thoughts on “En smakebit på søndag: Nattens cirkus – Erin Morgenstern

  1. Boktjuven Ingerun mars 2, 2014 / 11:55 f m

    Du har valt en bra smakebit! Det finns verkligen fantastiska beskrivningar i hela boken!

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 12:02 e m

      Bokens enda styrka än så länge om någon frågar mig… 🙂

  2. Holavedsbruden Ewa K mars 2, 2014 / 11:57 f m

    50 böcker! Du har att göra :). Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag.

  3. Beathe Solberg mars 2, 2014 / 11:57 f m

    Denne boken hadde jeg glemt at jeg ville lese, så det var veldig kjekt med en påminnelse. Tusen takk for smakebiten 🙂

  4. astridterese mars 2, 2014 / 12:20 e m

    Jeg tror jeg har Erin Morgenstern på leselisten, men jeg husker ikke helt hvilken bok jeg hadde tenkt å lese 🙂 Denne hørtes ut som den var verd å ta en titt på, så jeg fører den opp på listen 🙂 Ha en riktig så fin dag!

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 12:25 e m

      Det är en annorlunda bok. Men beskrivningarna är väldigt välskrivna. Ha en bra dag du också!

  5. Maddes bokblogg mars 2, 2014 / 12:30 e m

    Har denna hemma men den skrämmer mig lite.. får se om och när den bli läst!
    Tack för smakbiten!

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 12:36 e m

      Den är lite mystisk men inte skrämmande om man ser till läskigheter…

  6. C.R.M. Nilsson mars 2, 2014 / 2:11 e m

    Nu blev jag sugen på att läsa om den här 🙂 Tack för smakbiten!

  7. bokdamen mars 2, 2014 / 2:53 e m

    Det här är en ny bekantskap för mig. Tack för smakbiten! 🙂

  8. Monika mars 2, 2014 / 3:29 e m

    Köpte denna för ett tag sedan, men har inte läst den än. Åtskilliga böcker står före i kön 🙂

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 3:44 e m

      Jag blev väldigt tagen av omslaget så den avancerade högt upp i kön.

  9. Helena, MsHisingen mars 2, 2014 / 3:56 e m

    Hade lite svårt för den här, jag tyckte den var väldigt vacker, men ganska seg och lite ologisk. Hoppas den går bättre hem hos dig.

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 3:59 e m

      Än så länge känner jag precis som du, tyvärr. Men ändå kan jag inte sluta läsa…

  10. Sara Pepparkaka mars 2, 2014 / 4:20 e m

    Åh, den här boken älskade jag! Jag läste den på engelska, och jag brukar inte låta sådana saker som logik störa mig.. vare sig i livet eller i mina böcker..

    • ladywindermere83 mars 2, 2014 / 4:41 e m

      Det är nog det som är ett av mina problem med denna bok. Jag gillar logik. 🙂

  11. Sandra mars 2, 2014 / 7:20 e m

    Den ser jag fram emot att läsa 😀

  12. emma2johnsson mars 3, 2014 / 6:41 e m

    Vackert! Den finns på min läslista. Tack för smakbiten.

Kommentera

