Enkät 2014 #3: Bookish Academy Awards

Denna tag hittade jag hos Ponkinssons. Den kommer ursprungligen från BOOKadooodles på YouTube och har egentligen lite regler man ska följa. Men eftersom jag ogillar regler så struntar jag i dem och kör mitt eget race!

Taggen har tagit inspiration från The Academy Awards, aka Oscarsgalan.

Bästa skådespelare = Bästa manliga huvudkaraktär
(OBS! måste vara huvudperson. Alltså inga kärleksintressen eller bästa vänner eller side-kicks)

Percy Jackson – I valet mellan han och Harry Potter så blir det för tillfället Percy. Fråga mig igen om en månad och jag kan ha ändrat mig.

Bästa skådespelerska = Bästa kvinnliga huvudkaraktär

Katniss i Hungerspelen – Visst är hon lite egoistisk och inser inte hennes eget värde, men hon är trots det en riktig kämpe!

Bästa scenografi = Bäst plot-twist

Sharp Objects av Gillian Flynn – Riktigt bra plot-twist som jag inte riktigt hade listat ut innan den dök upp.

Bäst kostym design = Snyggast omslag

Joyland – Stephen King – Kitschigt, retro och färglatt men ändå med en läskig vibb till det hela.

Bästa manliga biroll = Bästa manliga side-kick

Grover Underwood ur serien om Percy Jackson – Roligare satyr får man leta efter! Dessutom en riktigt god vän som finns där för Percy när han behöver honom.

Bästa kvinnliga biroll = Bästa kvinnliga side-kick

Hermione Granger ur serien om Harry Potter – Hon kommer nog alltid vara den bästa side-kicken i mina ögon.

Bäst originalmanus = Mest unik/intressant handling

Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell – En både unik, intressant och inte minst viktig bokserie!

Bäst manus efter förlaga = Bäst bok-till-film-adaption

Sagan om ringen – En väldigt bra film och en väldigt bra bok! Värdig start på denna klassiska trilogi. 

Bästa animerade film = Bok som skulle funka bäst som animerad film

Horn av Joe Hill – Skulle bli en väldigt häftig animerad film. Inte Disney riktigt men ändå!

Bäst regissör = Bästa författare 

Stephen King – Enkel fråga!

Bäst specialeffekter = Bok med bäst actionscen/scener

Wheel of Time #1: The Eye of the World – Riktigt pampiga actionscener hela boken igenom.

Bäst filmmusik = Bäst musik i en bok-till-film-adaption

Sagan om Ringen-trilogin – Hela soundtracket ger mig ståpäls!

Bästa kortfilm = Bäst novell eller kort bok

Vålnader av Joe Hill – Många bra noveller i denna bok. Dessutom är de flesta väldigt skrämmande.

Bäst film = Bästa fristående bok 

The Fault in our Stars av John Green – Ännu en ganska enkel fråga!

Bäst dokumentär = Bäst historisk skönlitteratur eller facklitteratur

Den amerikanska högern av Martin Gelin – Ger en intressant inblick in i det konservativa delarna av USA.

Jag taggar:

Ingen eller alla… 🙂

Kommentera

