Bokbloggsjerka 14-17 februari: Slave for love?

Helgens bokbloggsjerka är äntligen här. Frågan var ganska bred så jag har varit tvungen att fundera ett tag på vad jag skulle sätta på pränt. 

Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning

Tror det är bäst att börja med fördelarna med bokslavandet: 

  • När som helst kan jag fly iväg från verkligheten. Jag kan resa iväg till ett annat land, träffa nya människor eller varför inte helt byta värld. Jag kan både åka framåt och bakåt i tiden eller stanna i nutiden. Perfekt när man är less på vardagen och behöver få drömma sig bort lite. 
  • Jag håller hjärnan i trim. Jag anstränger mig för att försöka komma på vem mördaren är. Jag letar efter djupare betydelser i orden på pappret. Jag begrundar det jag just läst och tänker på vad jag ska läsa härnäst. 
  • Språket förbättras och hålls uppdaterat. Man bekantar sig med nya ord och meningsbyggnader. Man håller språket vid liv helt enkelt. 
  • Bokhyllorna är fulla av snygga böcker. Inget minimalistiskt här inte. Bokhyllorna svämmar över av färger och intryck. Härlig detalj i ett rum, tycker jag. 
  • Jag behöver aldrig känna mig ensam om jag har en bok nära tillhands. Boken är som en extra vän att gå till när man har lust. Eller när mannen tittar på fotboll…

Så är det där med nackdelarna: 

  • Det är dyrt! Jag lånar inte så mycket från biblioteket. Dels för att jag glömmer att lämna igen böckerna och drar på mig en massa böcker, men även för att jag gillar att äga böckerna. Jag vill ha dem i min bokhylla och titta på dem när jag vill. Bläddra i dem och så. Men detta blir dyrt i längden. Nu är jag väldigt glad i att köpa böcker på second hand så lite pengar sparas väl där (dessutom gör jag miljön en tjänst). Men ändå, en hel del hundralappar läggs på böcker varje år. 
  • Bokhyllorna tar slut. Jag har i princip fullt i mina bokhyllor nu. Jag rensar med jämna mellanrum och skänker sånt jag vet att jag inte kommer att läsa eller sånt som jag läst och inte gillar. Men ändå får allt inte plats. Konstigt. 
  • Visst får jag lässtress ibland också. Det finns så många böcker jag vill läsa och det kommer fler varje månad. Jag läser ganska snabbt men det finns inte en chans att jag någonsin ska komma i kapp. 

Många fördelar och nackdelar finns det, säkert fler än vad jag har kommit på här. Men vet ni vad, det struntar jag faktiskt i. Jag älskar böcker och kommer aldrig att sluta. Så länge jag mår bra av allt läsa, ha och köpa böcker så kommer jag fortsätta med det. 

Angående tid för läsning så vet jag inte om jag har något bra tips att komma med. Jag läser en hel del när min man tittar på sport. Dessutom tränar han fotboll flera gånger i veckan och då blir det ypperliga tillfällen för mig att läsa. Lugnt och skönt hemma och fåtöljen är bara min. Så jag är egentligen ganska bortskämd med lästid. 

16 thoughts on “Bokbloggsjerka 14-17 februari: Slave for love?

  1. Monika februari 16, 2014 / 3:18 e m

    Det går fantastiskt bra att kombinera läsning med mannens/sambons fotbollstittande 🙂

  2. C.R.M. Nilsson februari 16, 2014 / 3:41 e m

    Plats och kostnaden är ju klara nackdelar, särskilt om du liksom mig har svårt för att inte äga böcker. Jag vill ju kunna plocka ned dem ur hyllan på nytt och läsa favoritstycken igen 🙂

    • ladywindermere83 februari 16, 2014 / 5:06 e m

      Exakt. Men vissa böcker kan jag vara snabb med att ge bort.

  3. Vargnatts bokhylla februari 16, 2014 / 3:54 e m

    Jag gillar också att äga böckerna så det kostar ju en del 🙂

  4. Freja februari 16, 2014 / 5:13 e m

    Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och kostnaden, det var min nackdel med…

  5. [Anna] februari 17, 2014 / 12:16 e m

    Det går riktigt bra att läsa när man ser på sport så länge det inte är riktigt spännande som OS guld 🙂

  6. annasbokbord februari 17, 2014 / 7:58 e m

    Känner igen det tdär att det är dyrt och tar plats. Men det är det värt 🙂

  7. [Anna] februari 18, 2014 / 12:02 e m

    Det är ju det där med att rymma alla böckerna!! För vill man äga det man ska läsa blir det fort trångt i bokhyllan!

Kommentera

