Alex Cross, Run – James Patterson

Alex Cross, RunKajsas snabba tankar: Snabb thriller med otäcka mord och stalkers.

Recension: Alex Cross, Washington DC:s bästa kriminalare? I den här boken har inte bara en psykopat att hålla kolla på utan tre stycken! Boken börjar med att Alex Cross och hans kollega arresterar Dr Elijah Creem och hans kompis Josh Bergman. Dr Creem är en välrenommerad plastikkirurg med smak för för unga kvinnor och droger. Hans vän, Josh, är inte intresserad av för unga kvinnor dock för unga män. I väntan på åtal gäckar de båda Alex Cross med att begå bestialiska mord.

Det är inte nog med detta. Dessutom blir Alex Cross förföljd, smutskastad och anklagad av en sjuk man vid namn Ron. Han använder sin blogg för att smutskasta Alex och göra livet allmänt svårt för honom.

Jag hittade ALEX CROSS, RUN på julens underbara resa till Kanarieöarna. Där stod den och såg så inbjudande ut i hotellets bokhylla så jag beslöt mig för att ta hand om den.

Jag har läst några böcker av Patterson tidigare och har både hyllat och dissat. Min upplevelse av ALEX CROSS, RUN är att den är ett hafsverk. Den har producerats utifrån en mall för att få snabbt kunna gå vidare till nästa bestseller. Texten i den utgåva jag hittade var extremt stor, radavståndet var större än vanligt och sidorna var inte precis fyllda av text. Ett långt kapitel sträckte sig över max 3 sidor. Ett normalt kapitel över max 1 sida.

Visst, allt som händer i boken, händer snabbt. Man hinner inte andas emellan de olika händelserna i boken. Tyvärr hinner då inte heller berättelsen växa och breda ut sig. Att det dessutom ska få plats inte mindre än tre olika ”gärningsmän” gör det hela lite väl krystat.

Jag lär säkert läsa Patterson igen. Det är bra böcker att ta till när man inte riktigt orkar tänka.

Rekommenderas för: Snabbtänkta deckarfantaster, Pattersonfans eller de som uppskattar psykopatjakter!

Betyg 2

Kommentera

