Wheel of Time #1: The Eye of the World – Robert Jordan

The Eye of the WorldKajsas snabba tankar: Starten på en härlig fantasyresa med ett rikt persongalleri och den eviga kampen mellan det goda och det onda.

Recension: Emond’s Field är platsen där vår historia börjar. En fröjdfull by där ett gäng ungdomar växer upp. Rand al’Thor är huvudpersonen i THE EYE OF THE WORLD och en i gänget. Tillsammans med sina vänner Mat och Perrin och de vackra flickorna Nynaeve och Egwene lever de ett enkelt liv. Jobbar, umgås och berättar historier för varandra. Tills en dag då ren och skär ondska dyker upp i idyllen.

Tillsammans med en mäktig, kvinnlig magiker, en fröjdefull speleman och även andra varelser ger sig gänget ut på en farofylld resa. En gammal profetia har börjat göra sig påmind och det visar sig att Rand och hans vänner är viktiga spelpjäser för att denna profetia ska gå i uppfyllelse. Vare sig de vill eller inte.

Jag är novis på fantasy. Mina barndomsträffar med David Eddings och Terry Pratchett är nog den fantasyerfarenhet jag hade innan jag läste denna boken. I mina ögon är detta lite tyngre än de böcker jag läste i ungdomen. Skulle jag fråga någon som läser mycket fantasy är jag tveksam att de skulle hålla med.

Något som bör finnas i en bra fantasyserie är ett rikt persongalleri och det gör det verkligen i THE EYE OF THE WORLD. Till en början är det svårt att komma in i och ihåg alla karaktärer men efter ett tag får boken ett flyt och det går lättare. Spänningen ökar och slutet är värdigt en första bok i en ganska lång serie.

Nästa bok i serien heter THE GREAT HUNT och recension på den kommer inom kort.

Rekommenderas för: Fantasyälskare, blivande fantasyälskare och spänningssök!

Betyg 4,5

5 thoughts on “Wheel of Time #1: The Eye of the World – Robert Jordan

  1. Gia februari 9, 2014 / 6:29 e m

    Lite tyngre än Eddings och Pratchett är det absolut 🙂

  2. David /OArYA februari 10, 2014 / 8:33 f m

    Oj, det var ju tusen år sen jag läste nån bok i Wheel of Time-serien. Tappade räkningen och sen dog gubben och allt möjligt. Är serien avslutad än? Vet att de kopplade in nån som skulle slutföra det men har inte satt mig in i hur det egentligen blev…

    • ladywindermere83 februari 10, 2014 / 8:51 f m

      Jo, den är just avslutad. Brendan Sanderson avslutade serien med hjälp av anteckningar som Jordan lämnat efter sig. 🙂

Kommentera

