Bokbloggsjerka 7-10 februari – Stenkoll?

Nu känns det härligt att vara med i bokbloggsjerkan igen. Det var ett tag sen senast. Helgens fråga hittar du hos Annika och den lyder som följer:

Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?

Jag använder mig av Book Collector för att ha kolla på alla mina böcker. Dock använder jag inte programmet för att hålla koll på mina LÄSTA böcker. Dels har jag bloggen till det men alla böcker jag läst kommer inte in här, endast de jag väljer att skriva om. Faktiskt har jag listan av lästa böcker i huvudet.

Att endast ha listan över lästa böcker i huvudet kan ibland leda till deja vu-upplevelse när man börjar på en ny bok. Ibland fortsätter jag att läsa och ibland lägger jag den åt sidan. Men i ärlighetens namn händer detta faktiskt väldigt sällan.

20 thoughts on “Bokbloggsjerka 7-10 februari – Stenkoll?

  1. Carro februari 8, 2014 / 10:35 f m

    Det var först när jag började blogga som jag fick lite mer ordning, annars hade jag allt i huvudet. Det är dock svårt med alla deckarserier tycker jag, veta vart man är och vilken man har läst 😉

    • ladywindermere83 februari 8, 2014 / 12:00 e m

      Det är sant, deckarserierna är krångliga att ha koll på. Nuförtiden har jag dock för vana att alltid läsa den första boken i en serie först och sen försöka hålla mig till ordningen. Då är det lättare att ha koll på vad man läst. 🙂

  2. boktok73 februari 8, 2014 / 1:47 e m

    Jag är helt hopplös på att komma ihåg vad jag läst då jag läser en stor del på engelska. Då samma bok kommer på svenska måste jag ofta kolla upp om jag läst den på engelska.

    • ladywindermere83 februari 8, 2014 / 2:30 e m

      Det har faktiskt hänt mig också vid något tillfälle. Inte lika ofta nu sen jag började blogga och blivit mer insatt i bokvärlden… Tur är väl det! Finns för många bra böcker för att läsa samma två gånger…;)

  3. Holavedsbruden Ewa K februari 8, 2014 / 3:56 e m

    Min hjärna är inte 100% pålitlig och därför söker jag efter något system som skulle kunna funka för mig.

  4. Skriva läsa leva februari 8, 2014 / 4:27 e m

    Book Collector har jag inte hört talas om. Jag nöjer mig med bloggen för tillfället 🙂

    • ladywindermere83 februari 8, 2014 / 4:28 e m

      Bloggen är ett mycket bra verktyg om man vill hålla koll på vad man läst.

  5. Monika februari 8, 2014 / 5:18 e m

    Jag tycker det känns bra om man kan underlätta för den stackars hjärnan som har så mycket annat att komma ihåg och fundera på 🙂

    • ladywindermere83 februari 8, 2014 / 5:27 e m

      Helt rätt! Kanske därför jag glömmer bort att använda Goodreads? 😉

  6. [Anna] februari 8, 2014 / 6:32 e m

    Jag skulle inte lyckas hålla allting i huvudet 😛

    • ladywindermere83 februari 8, 2014 / 7:21 e m

      Någonstans i bakhuvudet ligger minnena om mina lästa böcker. 🙂

  7. Tobias Blixt februari 9, 2014 / 3:01 f m

    Även jag håller koll på vad jag läst i huvudet. Jag har dock den fördelen att jag avsky deckare (ifrån kommentarerna), därmed slipper jag en genre som jag gissar är väldigt påfrestande för minnet. 😛

    • ladywindermere83 februari 9, 2014 / 9:09 f m

      Personligen uppskattar jag en välskriven deckare, men läser långt ifrån allt som kommer ut. Men du har rätt, det blir en hel del att komma ihåg om man läser många deckare. Speciellt om man ger sig på de amerikanska bästsäljarna, som James Patterson. Han har väl släppt hur många som helst… 🙂

  8. Therése - Kattugglan februari 9, 2014 / 1:29 e m

    Book collector låter riktigt intressant men vet inte om jag klarar av att hantera ett program till. Eftersom jag läser väldigt mycket lånade böcker skulle det kännas än rörigare. Tur man har blogge, goodreads och läsdagbok!

    • ladywindermere83 februari 9, 2014 / 1:42 e m

      Man ska använda det man trivs med. Personligen har jag en ”katalog” i Bookcollector över böcker jag läst men inte har kvar.T ex såna jag lånar på bibblan eller av vänner. 🙂

  9. enlundabosbetraktelser februari 10, 2014 / 7:01 e m

    Ganska intressant att man lyckas hålla koll på vad man läst. För som sagt det är ytterst sällan jag glömt bort en bok och börjat på den igen. Alla böcker innan bloggen finns bara i mitt minne. hade varit roligt att haft ett arkiv över allt man läst i sitt liv. Det blir nog väldigt många

  10. Freja februari 10, 2014 / 10:25 e m

    Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den… Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

Kommentera

