A Game of Thrones – George R.R. Martin

A Game of ThronesKajsas snabba tankar: Härlig start på ett häftigt epos om The Seven Kingdoms. Välskriven, stundtals till och med vacker.

Recension: Efter att ha sett TV-serien med samma namn så var jag bara tvungen att skaffa böckerna. De har stått i min hylla ett tag innan jag gjorde ett seriöst försök att ta tag i första boken. Min inställning har varit: jag har ju redan sett serien så varför läsa boken? Vilken tur jag ändrade inställning… Att läsa A GAME OF THRONES har gett mig större glädje än enbart titta på TV-serien.

Vintern är på väg. Sommaren har varat länge så den kalla årstiden lär vara längre än vanligt. Samtidigt som årstiderna byts så pågår det ett spel – ett spel om järntronen. I norra Winterfell har vi familjen Stark, med Eddard i spetsen. Han blir ombedd av sin nära vän och nuvarande kung över riket, Robert Baratheon, att arbeta som hans högra hand i huvudstaden. Trots tvekan tackar Eddard Stark ja till jobbet och far med sina två döttrar till King’s Landing. Det är här sagan börjar.

George R.R. Martin har lagt upp boken på ett intressant sätt. Varje kapitel berättas utifrån en av huvudkaraktärernas synvinkel. Detta gör att man får en personlig vinkel på de händelser som utspelar sig. Man får dessutom se hur de olika skeendena påverkar andra familjer i riket.

A GAME OF THRONES bjuder på överraskningar. Saker man inte trodde skulle kunna hända händer. Detta gör att boken upplevs nyskapande och fräsch, till och med modig. George R.R. Martin är skicklig på att skriva. Hans språk är vackert och det är influerat av medeltidens språkbruk. Trots prosa med ålderstecken upplevde jag inte engelskan som för svår. Troligtvis beror det på att boken kräver koncentration och måste läsas ord för ord och då missar man inte lika mycket av sammanhanget som man kan göra om man skumläser.

Min favoritkaraktär i A GAME OF THRONES är Daenerys, en ung flicka ur släkten Targaryen. Hon befinner sig på andra sidan havet och gifter sig i början av boken med Khal Drogo, en hövding över ett sorts nomadfolk. Hennes karaktär, både i boken och i serien, är vågad och stark. En bra kvinnlig karaktär helt enkelt.

Visst finns det lite konstiga saker med boken också. En sak är åldrarna på karaktärerna. Daenerys är till exempel bara 13 år när hon måste gifta sig med sin hövding. Jon Snow är 14 år och på väg att bli en riktig krigare. Eftersom jag såg serien innan jag läste boken så har jag bilderna av karaktärerna i huvudet med mig under läsningen och slipper därför se en ung flicka framför mig i en av de ganska explicita sexscener som är med i boken. En annan sak är förekomsten av incest. Det var kanske så det gick till på medeltiden, vad vet jag? I boken utgör det i alla fall en liten twist.

Nästa del i serien, A CLASH OF KINGS, står och väntar på mig i bokhyllan och jag ser fram emot att börja läsa den.

Rekommenderas för: Fantasygillare, historiemänniskor, sagoberättare, tegelstensälskare eller den som sett TV-serien A GAME OF THRONES.

Betyg 4

 

 

 

 

5 reaktioner på ”A Game of Thrones – George R.R. Martin

  1. Tegelstensälskare? Det låter som nåt för mig! 🙂 Det skulle faktiskt vara roligt att läsa Game of Thrones, men för min del tror jag att det blir på svenska 🙂

    1. Jag själv är egentligen inte så förtjust i tegelstenar. Men blir stolt över mig själv när jag läst ut en. En riktigt bra tegelsten är när man inte ens tänker över sidantalet. Så var det i det här fallet. Rekommenderas varmt! 🙂

  2. Nu blev jag verkligen peppad på att ta tag i den boken som har stått i min bokhylla alldeles för länge nu, har valt tv-serien istället.. Men jag borde ju veta att det ena inte utesluter det andra 😉

Kommentera

