Prästens lilla flicka – Susan Casserfelt (eller sagan om ett roligt sammanträffande)

Prästens lilla flickaKajsas snabba tankar: Deckare med högt tempo som utspelar sig i vackra miljöer och har huvudpersonen med det vackraste namnet någonsin!

Recension: Den här boken for rakt in i mitt hjärta utan att jag ens hade läst den! Varför det undrar ni då? Jo, det ska jag berätta men först ska ni få veta lite om handlingen. Boken utspelar sig i vackra Örnsköldsvik. 16-åriga Josefin försvinner spårlöst efter en sånglektion. Att hon är dotter till MODO-tränaren gör inte det hela bättre. Fallet hamnar hos Örnsköldsvikspolisen och den oerfarna polisaspiranten Kajsa Nordin försöker gå till botten med mysteriet. Från ett annat håll verkar jetsettaren Zeta, nyss hemkommen till Sverige från New York. Hennes kopplingar till Josefin visar sig vara ovärderliga för att nå lösningen.

Varför är då PRÄSTENS LILLA FLICKA så speciell för mig? Egentligen beror det på två saker. Nummer ett: Jag bor i Örnsköldsvik. Att läsa en bok som utspelar sig i sin hemstad är faktiskt lite häftigt. Man får en klarare bild av alla miljöer som beskrivs och så känner man sig mer hemma i boken. Nummer två: Jag heter Kajsa Nordin! Hur stora är oddsen att det skulle skrivas en bok där huvudpersonen heter exakt som jag och dessutom kommer från samma stad? Jag tror inte de är så stora, speciellt inte om man har ett lite ovanligare namn än till exempel Anna Johansson. Tyvärr har jag inga planer på att byta karriär till polis…

Åter till boken! PRÄSTENS LILLA FLICKA har ett högt tempo, det märks tidigt i boken. Den är lättläst och språkmässigt inte särskilt invecklad. Den har allt en deckare ska ha, ett mord, en utredning, ovisshet gällande vem som är skyldig och en uppbyggnad mot slutet i form av ökad spänning. Hockeyn är ett genomgående tema i PRÄSTENS LILLA FLICKA och vad passar bättre för en stad som Örnsköldsvik? Hockey är den största sporten i stan som verkligen lever upp när MODO lyckas. Jag gillar att Susan Casserfelt har tagit till sig detta och använt sig av det boken igenom då det ger en extra dimension.

Karaktärerna tenderar tyvärr vara ganska förutsägbara. Jag är dessvärre partisk till karaktären Kajsa Nordin men hon är min favorit. Hon är trovärdig och intressant. Josefins pappa, Sten-Åke, är starkt präglad av sin barndom, vilket gör honom väldigt dominant igenom hela boken. Den svagaste karaktären, både bokstavligt och bildligt talat, är Sten-Åkes fru. Personligen känner jag att hon saknar den trovärdighet som hade behövts. Hon är alldeles för undfallande och jag tror att boken hade vunnit på att utveckla hennes karaktär ytterligare.

PRÄSTENS LILLA FLICKA  har några små korrekturfel, som man skulle kunna hängt upp sig på. Som tur är väger bokens höga tempo och spänning upp det hela och gör det hela till mycket trevlig läsning. Susan Casserfelt planerar ytterligare nio böcker om Kajsa och Zeta och jag ser fram emot att läsa dem. Vill dessutom passa på att tacka författaren för besöket. Det vankas bokcirkel i höst på mitt jobb. Ett speciellt tack för boken med den fina signeringen: ”TILL DEN RIKTIGA KAJSA NORDIN.”

Rekommenderas för: Spänningssökare, örnsköldsviksbor eller till er som söker efter en lättläst deckare.

Betyg 3

2 reaktioner på ”Prästens lilla flicka – Susan Casserfelt (eller sagan om ett roligt sammanträffande)

Kommentera

