Bokbloggsjerka 19-22 juli – Utseendefixerad?

Denna vecka bjuder Annika in till ännu en bokbloggsjerka. Dessutom är antalet frågor dubblerade, nämligen två!

Två frågor till er som älskar bokomslag: Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför? 

 

Jag gillar bokomslag men hänger inte upp mig på dem i onödan. Är det ett snyggt omslag som passar boken blir helhetsupplevelsen lite mäktigare än om omslaget skulle vara fult eller missvisande. Är det riktigt snygga omslag kan jag ta en mikropaus från läsningen bara för att sitta och titta på utsidan av boken. Är det relieftext brukar jag klappa lite på den också.

Jag tycker att deckare oftast har passande omslag till bokens innehåll men de är oftast inte speciellt nyskapande. Ett omslag som jag tycker passar deckargenren är omslaget till Andra andningen av Sofie Sarenbrant. Det är inte en massa blod eller kroppsdelar som är avsågade men ändå väldigt effektfullt.

Andra andningen

Något exempel på ett omslag som inte passar sin insida hittar jag inte men det finns säkert massor om man väl orkar leta.

Mitt favoritomslag just nu är Stephen Kings nya bok Joyland. Det påminner om en gammal kioskdeckare och är både snyggt, kitschigt och läskigt på samma gång. En ny favorit helt enkelt.

Joyland

Det finns många omslag som jag inte gillar, främst på YA-böcker. Målgruppen är väl främst yngre personer och då passar det kanske med mystiska ungdomar på omslagen i olika färger och med glitter och sånt. Då föredrar jag hellre en retrodesign eller lite op-konst. Boken som jag har som exempel på ett omslag jag inte gillar har jag aldrig läst, The Lost Prince av Julie Kagawa. Vill dock ännu en gång påpeka att trots ful utsida så hindrar det inte mig från att läsa en bok.

The Lost Prince

Vill tipsa om min roliga bloggfödelsedagstävling! Den första utmaningen ligger uppe så var med ni också och tävla om två hemliga och sprängfyllda bokpaket!

20 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 19-22 juli – Utseendefixerad?

  1. Jag var också tänkt att ha med lost prince som exempel! Jag tyckte den passade så bra för den har både en ”töntig” utgåva (den som du visat här), och en annan med en mystisk trädbild som jag tycker är jättefin :p

    1. Oftast händer det lite mer på ett ungdomsboksomslag. De går all in med glitter och sånt där. Ibland är det hur snyggt som helst men oftast är det inte något som faller mig i smaken.

  2. Håller med, det är inte omslaget som styr om jag läser en bok eller inte, men påkostade omslag är alltid lite extra lustfyllda att hålla i!

  3. Annorlunda bokomslag för att vara Stephen King. Vid första blicken trodde jag inte det var han. Lite lustigt att man kan bli förvånad.

    1. Visst var det! Tror det beror på att det är en bok i ”Hard Case Crime”-serien och de har nog som ambition att likna kioskdeckare. Men Stephen King kan ha ganska fina omslag, Desperation till exempel.

Kommentera

