Jag brukade drömma om dig – Petra Holst

Jag brukade drömma om dig

När de väl bestämt sig dröjde det inte  länge förrän Tess var gravid. Hon och Pontus var överlyckliga. De skulle bli en liten familj. Så föds Love. Han slutar aldrig skrika, sover dåligt och lugnas knappt av amning. Detta leder till att Tess blir utmattad. Pontus jobbar mycket och lämnar henne ensam med det skrikande barnet. Till sist blir läget ohållbart och de söker hjälp vilket i sin tur leder till att Love får en diagnos – atypisk autism.

Denna roman berör en när man läser. Tess utmattning kryper under skinnet på mig och min irritation mot den frånvarande pappan växer. Att Love får diagnosen autism är ingen spoiler, det är något man får veta redan på baksidan av boken. Tyvärr gör det att jag hela tiden undrar varför ingen gör något. Ett barn som skriker hela tiden borde väl uppmärksammas från BVC? Att skriva ut antidepressiv medicin till en utmattad mamma utan att tänka steget längre och försöka reda ut varför hon inte får sova? Det ständiga beskedet att avvakta lite till så ska ni se att det går över? Alla dessa frågeställningar är så självklara när man vet vad som ligger bakom Loves beteende. Det får en dessutom att fundera på om den svenska sjukvården fungerar så här. Tyvärr tror jag att det inte är helt omöjligt att det kan gå till så här då pressen på sjukvården bara blir större och större. Då är det oftast lättare att behandla symtomen istället för att försöka reda ut problemens etiologi.

Författaren, Petra Holst, har själv ett barn med atypisk autism men det är ingen självbiografi. Samtidigt har hon erfarenhet av det hon skriver om så boken känns trovärdig nästan rakt igenom. Slutet är lite väl tillrättalagt men samtidigt unnar jag Tess det. Hon har varit med om tillräckligt. Språkmässig finns det inget att klaga på. Lättläst och välstrukturerad.

Tack Caroline för lånet!

 

Titel: Jag brukade drömma om dig

Författare: Petra Holst

Förlag: Forum

Utgiven: 2010

Antal sidor: 264

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

