Foxfire – En tjejligas bekännelser – Joyce Carol Oates

Foxfire

Fem tonårstjejer i ett arbetarsamhälle i staten New York blandar en kväll blod. Det är starten för tjejgänget FOXFIRE. De svär att hämnas på de som utsätter dem för orättvisor. Hämnden är till en början ljuv men blir med tiden mer och mer brutal. Det är en kamp dels om makt men även om vänskap.

Jag är vanligtvis väldigt förtjust i Joyce Carol Oates böcker men den här fastnade jag inte i överhuvudtaget. Dels tror jag att det beror på att jag började läsa den när jag var på väg ner i en lässvacka förra året och sedan dess har den legat orörd i hyllan. Det är givetvis inte bokens fel men det är inte en bok som passar som slöläsning. Jag tog i vilket fall som helst tag i boken igen med förnyad läslust men kände ganska direkt att det inte var min tekopp.

Handlingen är intressant. Ett gäng flickor på 50-talet som bildar ett gäng. Den karismatiska Legs Sadovsky som gängledare. Hon beskrivs av författaren som en smart tjej, med förmågan att få andra att lyssna. Tillsammans planerar de hämndaktioner mot de som behandlat dem orätt. Målet för deras aktioner är alltid män. Gänget gillar inte män överhuvudtaget och författaren får alla män att verka cyniska och elaka.

Språket är typiskt Oates. Och så multiplicerar du det med hundra. Det blir för mycket för mig. Det är svårt att hänga med vem som berättar. Vissa ord skrivs plötsligt med stor bokstav och meningsbyggnaden är ibland lite väl ”over the top”. Jag kan tänka mig att boken gör sig bättre som film så man slipper läsa orden.

Det är inte meningen att såga denna boken totalt för den är egentligen en riktigt bra bok, men den är inte för mig. Tur Oates har släppt ett 50-tal böcker så jag kan ge henne en till chans. Förresten hade en ny version av filmen premiär i Sverige i maj. Den kan jag faktiskt tänka mig att se.

Tack Månpocket för recensionsexemplaret!

 

Titel: Foxfire – en tjejligas bekännelser

Författare: Joyce Carol Oates

Originaltitel: Foxfire – Confessions of a Girl Gang

Förlag: Månpocket

Utgiven: 2012 (1993)

Antal sidor: 409

2 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

