Inferno – Dan Brown

Inferno

Robert Langdon är tillbaka. Denna gången utspelar sig berättelsen i Italien,  närmare bestämt Florens. Langdon vaknar upp på ett sjukhus i den vackra italienska staden. Problemet är att han inte minns hur han hamnat där, han minns inte ens varför han är i Italien. Den enda ledtråd han har är en mystisk karta som sätter Langdons kunskap om Dante på prov.

Jag har läst alla böcker som Brown har skrivit och den här var tyvärr en riktig besvikelse. Jag fick inga aha-upplevelser och spänningen uteblev under hela läsningen. Stundtals var det som att läsa en guidebok över Florens. Miljöbeskrivningarna är extremt detaljerade och det tär på spänningen som författaren försöker bygga upp. Boken saknar tempot som t ex Änglar och demoner hade och står och stampar på samma ställe utan att komma vidare. Intrigen är dock skickligt ihopvävd och själva andemeningen har en poäng. Jag hoppas att Brown i nästa bok inte känner att han behöver visa hur mycket han kan om historia och litteratur utan låter intrigen stå i centrum istället. Men helt avskräckt är jag inte så kommer det en till bok om Harvardprofessorn så kommer jag definitivt läsa den.

 

Titel: Inferno

Författare: Dan Brown

Originaltitel: Inferno

Förlag: Albert Bonniers förlag

Utgiven: 2013

Antal sidor: 544

 

2 poäng läggs till poängsaldot!

9 reaktioner på ”Inferno – Dan Brown

  1. Jag har inte läst den än, men alla andra Brownböcker. Jag gillade den för historien inte för tempot och cliffhangers som var vid varje kapitel. I Den förlorade symbolen (?) tröttnade jag för där var faktan han ville förmedla inte lika intressant.

Kommentera

