Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni: Favoritformat?

Vad vore en helg utan bokbloggsjerka? Veckans fråga hos Annika är:

Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er bara till ett)

Mitt absoluta favoritformat är paperbacken. Detta smidiga format bjuder på en trevlig textstorlek utan att ruinera en. Oftast är det yttre flashigt och snyggt, trots att det är insidan som räknas. På andra plats kommer den klassiska pocketboken. Denna billiga lättviktare ryms i väskor, ja, till och med jackfickor. Minus för pocketformatet är att ibland kan insidan vara svår att se på grund av den lilla textstorleken. På tredje plats kommer den inbundna boken. En tungviktare som inte lämpar sig för horisontellt läge. Trevligt format för bokhyllan då ryggarna oftast förblir rynkfria trots upprepade omläsningar.

14 thoughts on “Bokbloggsjerka 31 maj – 3 juni: Favoritformat?

  1. Carro juni 1, 2013 / 8:07 e m

    Jag håller med! 🙂

  2. Helenas bokhylla juni 2, 2013 / 7:11 f m

    SV: Jag kan inte förstå att du knäcker ryggen på dina pocketar dock. Hädelse! 😉 Men jag håller med dig om paperback. Det är ett bra format.

    • ladywindermere83 juni 2, 2013 / 9:21 f m

      Till mitt försvar så gör jag det bara på mina egna böcker, inte de jag lånar. 😉

  3. 23 minuter juni 2, 2013 / 11:17 f m

    Ja texten brukar bli lite liten i pocket men ändå föredrar jag det formatet 🙂

  4. Skriva läsa leva juni 2, 2013 / 6:02 e m

    Inbundet är snyggt, som du ju säger liksom att pocket är praktiskt. Har oftast en i väskan, fickorna är för små:-)

  5. Sara Pepparkaka juni 2, 2013 / 6:22 e m

    Det stämmer ju, inbundna ryggar får inga rynkor. Det har jag inte tänkt på förr.

    • ladywindermere83 juni 2, 2013 / 7:13 e m

      Ingen bo(k)tox behövs där inte. Beklagar det dåliga skämtet, var tvungen! 😉

  6. Marie juni 3, 2013 / 10:45 f m

    Rynkrfria ryggar är fint, men jag gillar även rynkiga, speciellt jätteynkiga som har lästs många gånger.

Kommentera

