Kvinnan i rummet – Jussi Adler-Olsen

kajsas

Den unga politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Utredningen som gjordes när det hände ledde ingenvart och ingen kropp hittades. 5 år senare kommer polisen Carl Mørck tillbaka till jobbet efter en traumatisk händelse. Han är svår att jobba med så cheferna beslutar att förpassa honom till källaren där han ska starta en ny avdelning. Avdelningen kallar han för Avdelning Q och han ska jobba med cold cases. Till sin hjälp har han den vänliga, men mystiska, Hafez Al-Assad. Dessa två tar sig, efter lite om och men, an fallet Merete Lynggaard och kommer snart över nya ledtrådar.

I Bokradens nystartade deckarcirkel har vi bestämt att vi ska läsa Jussi Adler-Olsens 3:e bok om Avdelning Q, Flaskpost från P. Därför kände jag att det var lägligt att läsa de två andra innan vi drar igång. Och det var väl tur, för den här boken var faktiskt riktigt bra. Visst kunde jag lista ut vem som var skyldig tidigt i boken men det gjorde ingenting. I den här deckaren var humorn det bästa. Carl Mörck är ingen lätt person att jobba med. Han är stingslig och burdus. Samtidigt är han ändå en riktigt skön snubbe. Bokens andra sköna snubbe är Hafez El-Assad. Han är en ambitiös allt-i-allo med en talang för det där med att lösa brott. Dessa två inleder en relation som är så hjärtlig och underbar att det lyfter hela boken ett snäpp.

Men det är inte vara gräs och gröna skogar, det är ju trots allt en deckare. Redan i första kapitlet får man reda på att Merete sitter inlåst i ett rum. Genom boken får man sedan följa hennes kamp för överlevnad, något som ibland innebär scener så vidriga att man helst inte vill läsa dem. Speciellt en del där jag i min roll som tandläkare nästan kryper ur skinnet.

Jag har redan påbörjat del två: Fasanjägarna och den verkar lika lovande.

 

Titel: Kvinnan i rummet

Författare: Jussi Adler-Olsen

Originaltitel: Kvinden i buret

Utgiven: 2007

Förlag: Bonnier Pocket

Antal sidor: 349

1 poäng läggs till poängsaldot!

2 thoughts on “Kvinnan i rummet – Jussi Adler-Olsen

  1. [Anna] april 22, 2013 / 6:53 e m

    Det här poängsaldot du sysslar med, kan du förklara det för mig? 🙂 Vilken tur att du gillar serien 🙂

    • ladywindermere83 april 27, 2013 / 10:36 f m

      För varje bok jag läser ger jag mig själv poäng beroende på hur många sidor boken är. Sen får jag använda dessa poängen när jag ska köpa nya böcker. På så vis måste jag läsa det jag har hemma innan jag köper nya. 🙂

Kommentera

